Ruzyně se musí do roka zvětšit, aby mohla hostit A380

Praha – Letiště Praha nechá přestavět jedno stání ve své centrální části, aby mohlo bez zdržení odbavovat letouny typu Airbus A380. S nimi chce od příštího léta do Prahy pravidelně létat společnost Korean Air. Letiště Václava Havla sice největší airbusy již několikrát přijalo, pravidelná péče o ně by ale bez přestavby nebyla dostatečně rychlá a hrozilo by zpožďování dalších letů.

Za rekonstrukci stání číslo 14 na jihozápadním konci terminálu 1 zaplatí společnost Letiště Praha 154 milionů korun. Zakázku získal Metrostav, který by měl mít práci hotovou tak, aby mohlo letiště začít pravidelně odbavovat typ A380 od příštího letního letového řádu. Úpravy stání počítají s vybudováním tří nových nástupních mostů, úpravami okolí stanoviště a vytvořením infrastruktury přímo v terminálu, aby bylo možné rychle odbavit velké množství pasažérů.

Korean Air, který chce s typem A380 do Prahy létat, zatím posílá na svoji linku Soul–Praha v letní sezoně starší Boeing 747-400 (v zimě létá pouze menší Airbus A330). Ačkoli i on patří k největším dopravním letadlům, má zhruba o 50 až 70 míst nižší kapacitu než A380 a vzhledem k uspořádání letounu postačují dva nástupní mosty. A380 ve verzi využívané Korean Air pojme 407 cestujících ve třech třídách (z toho 301 v ekonomické), k nástupu do stroje se zpravidla využívá více mostů. Airbus A380 je také oproti „jumbu“ ve verzi 400 rozměrnější. Je sice srovnatelně dlouhý, rozpětí křídel má ale zhruba o patnáct metrů větší.

Ambici rozšířit kapacity letiště o možnost odbavovat největší dopravní letadla oznámilo pražské letiště v roce 2011, kdy se na jeho ploše objevil A380 poprvé. Velké airbusy odbavují především největší mezinárodní letiště jako je londýnské Heathrow, pařížská letiště nebo Frankfurt. Zařízení podobné tomu, které má vzniknout v Ruzyni, však mají i letiště obdobně velká jako je to pražské, například v Curychu nebo Manchesteru.