Krize odeznívá, maloobchodu se daří

Praha – Češi víc nakupují. Tržby maloobchodníků v červenci meziročně stouply o 6,2 procenta. Podle statistiků k tomu přispěly hlavně prodeje a opravy aut. Lidé také víc nakupovali přes internet. Mírný propad naopak hlásí prodejci potravin.

„Letos jsme v červenci strávili v práci o jeden den více než před rokem. Po očištění o sezonní vlivy rostl maloobchod pouze o 4,5 %. I to je ale slušný výsledek,“ uvedla Markéta Šichtařová, ředitelka Next Finance. 

Maloobchod v první půlce prázdnin nenavázal na červen, kdy podle revize rostl 8,5procentním tempem (po očištění o kalendářní vlivy 6,4procentním tempem). Útraty Čechů ale i tak předčily očekávání. „Zdá se, že jsou domácnosti ochotny víc utrácet za zbytné a nahraditelné zboží. To se stává, když mají víru v lepší finanční situaci, a to se zrovna děje,“ uvedl Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank.

Tahounem maloobchodu zůstávají tržby za prodej a opravy aut. Ty po očištění meziročně rostly o 12,3 procenta. Při pohledu do minulosti zjistíme, že tržby v automobilovém segmentu rostou již celých 16 měsíců v řadě. V posledním půlroce je jejich růst dokonce dvouciferný. 

Při pohledu na jednotlivé složky maloobchodu je zřejmé, že se Češi odhodlali k výměně staré elektroniky za modernější. Už několik měsíců v řadě zažívají boom prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením. Jejich tržby tentokrát narostly o 21 procent. A opět se potvrzuje, že Češi milují nakupování přes internet, protože v tomto segmentu vzrostly tržby o 11,9 procenta.

Víc peněz lidé si v létě vyčlenili na sport a kulturu. O něco méně naopak utráceli za léky a zdravotní pomůcky. „Situace v domácnostech je nastavená tak, že mají chuť utrácet, a teď jen záleží na vývoji příjmů. Pokud se nenaplní ani jeden z rizikových faktorů, tak můžeme očekávat růst, jak jsme viděli v prvním pololetí,“ dodal Sobíšek. Růst mezd by měl i v dalších měsících pokračovat. Za letošek se čeká jejich zvýšení v průměru o 2,5 procenta, v příštím roce to bude ještě víc.

„Ačkoliv se v Evropě na každém kroku hovoří o strachu z protiruských sankcí, na české domácí poptávce se to prozatím neprojevuje. Ačkoliv s nástupem podzimu začne pozvolna růst míra nezaměstnanosti, maloobchod by měl pokračovat v ožívání. Pro letošní rok počítáme s růstem maloobchodních tržeb o 4,7 procenta,“ dodala Šichtařová.