Piloti ČSA se ke stávkové pohotovosti nepřipojí

Praha – Česká asociace dopravních pilotů nesouhlasí s propouštěním v ČSA, jde podle ní o ohrožení existence aerolinií. Majitele proto vyzývá k revizi rozhodnutí. Ke stávkové pohotovosti se ale piloti nepřipojí. „Nebylo by fér, kdybychom vlastníky tlačili do unáhleného vyjádření,“ řekl Zdeněk Kirchner z České asociace dopravních pilotů. „Byla snaha, abychom se my piloti mohli uplatnit i v jiných společnostech,“ poukázal Kirchner na vstřícné gesto aerolinek, které ale situaci pilotů řeší jen částečně. „Každý pilot ale musí projít standardním výběrovým řízením,“ připomněl pilot. Podle Českého aeroholdingu je současný restrukturalizační plán aerolinií úspěšný a společnost v létě po delší době opět vykázala zisk.

Zástupci pilotů stávkovou pohotovost nechystají, na zachování míst ale trvají. Prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala řekl, že piloti vyzvali majitele, tedy stát zastupovaný ministerstvem financí, aby situaci přehodnotil. Sdružení je ochotno v rámci zachování míst debatovat o platech. Záměr propouštět je podle CZALPA v rozporu s podmínkami prodeje 44 procent akcií ČSA společnosti Korean Air. Mimo jiné se mluvilo o vyšším využití kapacit. Podle ČSA je propouštění reakcí na vyřazení letadel A320 z flotily, což má zajistit firmě udržitelný provozní zisk.

Podle Českého aeroholdingu, jehož prostřednictvím stát do vedení ČSA promlouvá, změny v hospodaření přinášejí výsledky. Za léto ČSA po letech vykáží čistý provozní zisk. Restrukturalizační plán, který na začátku letošního září na valné hromadě jednomyslně schválili všichni akcionáři ČSA, počítá s udržením stávajících výnosů a snížením nákladů. Některé kroky restrukturalizačního plánu zejména na straně výnosů, například systém jednosměrných letenek nebo změny v letovém řádu a dopravní síti společnosti včetně ruského trhu, už podle Jakuba Puchalského z Českého Aeroholdingu přinesly první výsledky. „ČSA vykáží poprvé za několik posledních let čistý provozní zisk za celou letní sezonu,“ potvrdil. Souběžně s restrukturalizací podle něj všichni akcionáři jednají o investicích do ČSA.

Odborová organizace palubních průvodčích dnes vyhlásila stávkovou pohotovost v souvislosti s ohlášeným propouštěním v ČSA, které má snížit počet pracovníků o třetinu, o práci má přijít na 170 průvodčích. Vyhlášení stávky ale v nejbližší době odborové sdružení palubních průvodčích nechystá. Podle předsedkyně odborů Petry Posové už během dneška vedení ČSA odborům přislíbilo jednání, konkrétní datum ale stanoveno nebylo.

Babiš: ČSA potřebují navýšit kapitál

České aerolinie potřebují navýšit kapitál, řekl ministr financí Andrej Babiš (ANO) v reakci na nové kolo propouštění zaměstnanců aerolinií. Ministerstvo financí o tom jedná s ostatními akcionáři. Stát ale jako budoucí menšinový vlastník má v současnosti podle ministra slabou pozici. Za ekonomický stav Českých aerolinií jsou podle Babiše odpovědné předchozí vlády ČSSD a ODS. Zároveň připomněl, že stát ve firmě bude mít pouze pětinový podíl a jeho vyjednávací pozice tak není vůči ostatním akcionářům příliš silná. Za to podle něj nese odpovědnost kabinet expremiéra Petra Nečase, který umožnil společnosti Korean Air při nákupu 44 procent akcií ČSA využít opci na odkup dalších akcií vlastněných státem.

  • „ČSA je nešťastný příběh, protože je to jedna ze tří nejstarších aerolinek na světě, byla to skvělá značka a stav ČSA je takový díky působení různých ředitelů a ministrů za vlády ODS a ČSSD,“ uvedl ministr financí Andrej Babiš.

Opačný názor na loňskou dohodu s korejským dopravcem má Babišův předchůdce na ministerstvu financí v Nečasově vládě Miroslav Kalousek (TOP 09). Podle něj bylo nalezení strategického partnera pro ČSA záchranou. „Kdyby nedošlo k privatizaci, museli bychom dát ČSA do likvidace už před třemi lety,“ řekl Kalousek. Dodal, že největší hospodářský propad aerolinie zaznamenaly za vlády Stanislava Grosse (ČSSD).

Prezident Miloš Zeman doufá, že aerolinky Korean Air splní slib a pozdvihnou ČSA minimálně na dřívější úroveň. Propouštění personálu podle něj odpovídá tomu, že se z ČSA stává aeroklub.

Co se dělo v ČSA od počátku letošního roku?

Letecká společnost čelila hospodářským problémům, v roce 2013 čítala ztráta 922 milionů korun. Finanční potíže chtěla vyřešit prodejem 44 % akcií firmy do rukou Korean Air. Dne 27. června 2014 ministerstvo financí rozhodlo, že bude prostřednictvím Českého aeroholdingu se svým strategickým partnerem Korean Air, aktivně spolupracovat při restrukturalizaci ČSA.

Korean Air
Zdroj: ISIFA/Sipa Press/LANCELOT FREDERIC

Od 4. září je předsedou představenstva ČSA Jozef Sinčák, který do té doby působil jako místopředseda. Z vedení ČSA odešel Philippe Moreels, zájem odejít z Českých aerolinií oznámil vloni v říjnu. 

Josef Sinčák do Českých aerolinií přišel z Letiště Praha, kde byl výkonným ředitelem divize pro obchod a korporátní služby a místopředsedou představenstva. V Českých aeroliniích poté zastával post ředitele pro obchod a marketing a od října 2013 byl také členem představenstva Českých aerolinií. Do konce letošního června byl rovněž členem představenstva Českého aeroholdinu, kam ČSA i pražské letiště spadají. Spolu s Moreelsem a šéfem informačních a komunikačních technologií Aeroholdingu Josefem Adamem byl ale 27. června z vedení státní společnosti odvolán.

Philippe Moreels působil ve vedení ČSA od roku 2009, od dubna 2011 byl předsedou představenstva a prezidentem Českých aerolinií. Před angažmá u státního leteckého dopravce působil jako člen představenstva a vrchní ředitel ČSOB. Moreelsovo působení probíhalo v době „zeštíhlovací ozdravné kůry“, kterou společnost procházela poté, co stát ztrátové hospodaření dopravce podpořil 2,5 miliardovým úvěrem.

V roce 2010, kdy restrukturalizace firmy začala, mělo ČSA na 50 letadel a aerolinie zaměstnávaly zhruba 3 300 lidí. V současné době zaměstnávají necelých 900 zaměstnanců a provozují 24 letounů.

I přes veškeré kroky je provoz ČSA dlouhodobě ztrátový. Čtvrtého září 2014 zvolila valná hromada na post předsedy Českého aerohlodingu Václava Řehoře a Petra Pavelce do dozorčí rady ČSA. Rovněž v tříčlenné radě zůstává Won Te-čo, který v kontrolním orgánu zastupuje minoritního vlastníka, aerolinie Korean Air.

Druhého srpna ČSA oznámilo, že asi propustí 77 pilotů a více než 200 stevardů a dalších lidí, stavy se tak sníží o třetinu. Mluvčí ČSA Daniel Šabík uvedl, že firma se snaží ve spolupráci s partnery z aliance SkyTeam zprostředkovat pro některé profese novou práci. „Například ze strany Korean Air nebo Aeroflotu je prostor zaměstnat většinu pilotů Airbus A320, pro které ČSA již nebudou mít uplatnění,“ uvedl.