České pivo má svátek. Přijďte na točené, lákají pivovary

Praha - Na točené pivo dnes lákají všechny pivaře i nepivaře výrobci českých zlatavých moků. To totiž podle posledních údajů o prodeji stále více prohrává s tím lahvovým. V rámci oslav Dne českého piva proto pivovary ve spolupráci s restauracemi připravily různé pivní slavnosti, na kterých se budou točit i nové pivní speciály. Do oslav druhého ročníku Dne českého piva se zapojí více než čtyři tisíce restaurací a hospod a téměř všechny tuzemské pivovary.

Ještě před šesti lety vypil každý Čech 165 litrů piva ročně, loni už to ale bylo jen 142 litrů. I tak ale se spotřebou zlatavého moku na osobu ročně nemají Češi v Evropě konkurenci. Trendem poslední doby ovšem je pít pivo spíše doma než v restauracích a naražených sudů proto ubývá. A právě tento trend se už druhý rok po sobě pokouší zvrátit Den českého piva.

Řada pivovarů si na výrobě slavnostních pivních speciálů různých chutí a barev dala záležet. Například plzeňské pivovary připravily na tento svátek pět tisíc hektolitrů mimořádného ležáku s názvem První chmel. „Vyznačuje se silným chmelovým aroma a zvýšenou hořkostí,“ láká sládek Pivovaru Gambrinus Pavel Zítek.

Minipivovary v Moravskoslezském kraji oslaví den piva společně. Připravily více než 60 druhů piv, které budou moc lidé ochutnávat v Ostravě-Zábřehu. „Návštěvníci si vyzvednou skleničku, se kterou obchází stánky těch minipivovarů,“ představuje oslavy manažer minipivovaru Zámek Zábřeh Radovan Koudelka.

Hospodští zase nabídnou svým hostům slavnostní jídelní menu, které se bude taktéž nést v duchu české státnosti. Podávat se bude zejména zvěřina nebo vepřová kolena se zelím.

Den piva se inspiroval Svatomartinským

Den českého piva stanovily pivovary na 27. září, předvečer oslav Dne české státnosti. Svatý Václav je totiž kromě patrona České země také patronem českého pivovarnictví. „Je to oslava ušlechtilého nápoje, jehož výroba je složitá, pracná a jehož výrobu umíme opravdu nejlépe na světě,“ říká prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň.

„Loňský pilotní ročník zaznamenal úspěch, který zcela jistě chceme letos překonat,“ uvedl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír Balach. Loňské premiéry této akce se zúčastnilo 800 podniků. Pivovary, které oslavu zlatavého moku podpoří, se podílejí na celkové tuzemské výrobě piva z 95 procent.

Pivovarníci se inspirovali mimo jiné u vinařů, jejichž Svatomartinské víno a s ním spojené gastronomické akce mají již několik let velký marketingový úspěch. Inspiraci výrobci piva hledali také v zahraničí, například v Irsku a u tamního svátku svatého Patrika, který je spojen také s konzumací piva.