Kalousek proti Babišovi: Restrukturalizace ČSA nutnost, nebo cesta do pekel?

Praha - Za špatnou situaci ČSA můžou podle ministra financí Andreje Babiše (ANO) bývalí šéfové aerolinek. Babiš konkrétně jmenoval Jaroslava Tvrdíka, Radomíra Lašáka a Miroslava Dvořáka. „Trvám na tom, že restrukturalizace za působení mého i pánů ředitelů Dvořáka a Mejstříka ČSA zachránila,“ brání bývalé ředitele exministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09). Stát už na vedení firmy podle Babiše nemá téměř žádný vliv. Korejská společnost sice koupila jen 44 % akcií, podle strategické smlouvy ale má právo mluvit i do toho, jak bude fungovat společnost Aeroholding, které patří většina akcií ČSA. „Byl to standardní požadavek strategického investora,“ upřesnil Kalousek s tím, že pokud by podle evropské směrnice nemusela nadpoloviční většina akcií národního dopravce zůstat v domácích rukou, Korean airlines by koupila i většinový podíl.

„Je to ostuda, jak dopadla jedna ze tří nejstarších leteckých značek, je to jen výsledek působení našich minulých ministrů financí a předsedů vlád, kteří dovedli firmu do stavu, kde nyní je,“ myslí si ministr financí Andrej Babiš, podle něhož problémy společnosti vznikly v době ředitelů Jaroslava Tvrdíka, Radomíra Lašáka a Miroslava Dvořáka.

„Byl jsem to naopak já, kdo zavedl restrukturalizační plán, který ČSA zachránil,“ reagoval bývalý ministr financí Kalousek. „Kdyby tyto kroky nebyly učiněny, bylo by ČSA už nyní v likvidaci,“ upozornil. Restrukturalizace aerolinek podle něj byla nezbytná vzhledem k situaci na trhu, kdy krachovali mnozí evropští dopravci.

„Vliv státu je v rámci smlouvy s Korean airlines minimální,“ upozornil Babiš (ANO), že stát v současnosti prakticky neovlivňuje management aerolinek.

Kdo vlastní akcie ČSA?

  • Aeroholding v současnosti drží téměř 54procentní podíl v ČSA.
  • 44procentní podíl koupila asijská společnost Korean Air.
  • Akcie aerolinií drží i Česká pojišťovna, která ale o odprodej svých zhruba dvou procent zájem nejeví.
  • Pokud Evropská komise a antimonopolní úřady v Izraeli, Rusku a na Ukrajině posvětí prodej 34 procent akcií ČSA tuzemské společnosti Travel Service, bude největším akcionářem aerolinií korejský dopravce Korean Air, stát prostřednictvím Českého Aeroholdingu bude držet 19,74 procenta.

„Dnes ráno jsem se potkal s prezidentem Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislavem Fialou a předsedkyní odborového sdružení palubních průvodčích Petrou Posovou,“ dodal Babiš s tím, že přes omezený vliv udělá ministerstvo vše pro záchranu aerolinek. „Jako ministerstvo uděláme maximum, abychom ČSA zachránili,“ slibuje přesto Babiš.

„Pana ministra jsme požádali, aby prověřil akcionářské smlouvy. Vstup Korean airlines sliboval rozvoj dálkové dopravy, místo toho přišlo propuštění třetiny zaměstnanců,“ řekl ke schůzce Fiala. Pan ministr slíbil, že bude s Korean airlines jednat o navýšení kapitálu firmy ze strany korejských aerolinek.

„Pokud někdo bude trvat na tom, že zachová tu stovku pracovních míst, může přijít také o všechna,“ upozornil Kalousek na to, že situace leteckých společností v Evropě obecně není dobrá a propouští i zahraniční firmy.

Aerolinie minulý týden oznámily propuštění celkem 77 pilotů, 172 palubních průvodčí a desítek lidí v administrativě. Piloti se už obrátili na ministerstvo financí, které na hospodaření firmy dohlíží. Ministr Andrej Babiš (ANO) řekl, že ČSA potřebují navýšit kapitál. Opačný názor na loňskou dohodu s korejským dopravcem má Babišův předchůdce na ministerstvu financí v Nečasově vládě Miroslav Kalousek (TOP 09). Podle něj bylo nalezení strategického partnera pro ČSA záchranou.

České aerolinie bojují o přežití

  • Restrukturalizace firmy začala v roce 2010. Tehdy měly ČSA na 50 letadel a aerolinie zaměstnávaly zhruba 3 300 lidí. V současné době zaměstnávají necelých 900 zaměstnanců a provozují 24 letounů. 
  • V březnu loňského roku prošel dopravce privatizací, když 44 % akcií koupila korejská společnost Korean Air. Zaplatila za ně 60 milionů korun a slíbila masivní investice do rozvoje firmy. Pražské letiště chce například využívat jako hlavní středisko letů z Koreje do Evropy.
  • Do budoucna by se měla stát dalším spoluvlastníkem ČSA firma Travel Service. Již loni totiž oznámila, že chce koupit 34procentní podíl. Vstup nového akcionáře je ale podmíněn souhlasem Bruselu.    
  • Nezmenšuje se jen flotila ČSA, ale ubývá i cestujících. Ještě v roce 2004 jich na palubách bylo 4,3 milionu. Loni to už bylo o 1,5 milionu méně. Ministr financí Babiš přesto věří, že by ČSA mohly i přes dlouhodobé problémy přežít.