Obchodníci v srpnu vydělali méně, jejich tržby ale stále rostou

Praha – Maloobchodníkům se v srpnu dařilo o něco hůř než v červenci. I tak ale jejich tržby vzrostly o 2,7 procenta. Nejvíc se dařilo například prodejcům aut, elektroniky a oblečení. Vyplývá to z aktuálních dat Českého statistického úřadu. V meziměsíčním srovnání očištěném o sezonní vlivy tržby rostly reálně o 0,6 procenta. Podle analytiků tak rostly tržby obchodů slušným tempem.

„Celkově se zdá, že spotřebitelé zůstávají při chuti. To by mělo spolu s pracovním dnem navíc zrychlit přírůstek tržeb za září. Maloobchod tak v této době potvrzuje svou roli tahouna ekonomického růstu v Česku,“ uvedl hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Pokud podle něj Češi na něčem šetří, jsou to návštěvy restaurací. V tržbách za pohostinství je vidět meziročně klesající trend již od května.  

„Česká republika nyní v růstu maloobchodních tržeb překonává Maďarsko a Polsko, tedy dvě regionální ekonomiky, s nimiž je česká ekonomika obvykle porovnávána,“ podotkl hlavní analytik Generali PPF Asset Management Radomír Jáč.

„Slabá koruna se zatím projevuje převážně jen u dovážených oděvů a obuvi, zatímco u elektroniky pokračuje dlouhodobý trend zlevňování. Ten trvá již více než deset let a je stále ještě silnější než pohyby kurzu koruny,“ dodal analytik ČSOB Petr Dufek.   

Zvýšení tržeb v samotném maloobchodě nejvíce ovlivnil nárůst zboží prodávaného přes internet nebo zásilkové služby, který vzrostl o 24,9 %. Přes internet roste i prodej potravin a alkoholu: „Zatímco před několika lety bylo typické, že lidé nakupovali maximálně elektroniku, v dnešní době je běžné, že nakupují i potraviny,“ uvedl analytik Home Creditu Michal Kozub.

Výsledky tržeb mají první poražené

Právě oblast potravin ale byla jednou z mála, na které Češi oproti předchozím měsícům více šetřili. Dosavadní statistiky tržeb už proto mají také první poražené. Síť supermarketů SPAR byla převzata Aholdem. Obchodní dům Julius Meinl v dolní části Václavského náměstí pak oznámil, že kvůli nezájmu zákazníků skončí.

Kdy obchod zavře není podle mediálního zástupce firmy Patrika Schobera zatím známo. „Toto rozhodnutí učinila (společnost Potraviny Můstek) v reakci na výsledky dosažené od otevření obchodu v prosinci minulého roku a na základě komplexní analýzy trhu,“ uvedla firma. Současná koncepce Gurmánského paláce coby třípatrového obchodu s prodejní plochou okolo 2200 metrů čtverečních a luxusní restaurace nebyla podle ní zákazníky přijata podle prvotních očekávání.

Češi šetřili na potravinách – pro luxusní lahůdky není odbyt (zdroj: ČT24)