Předváděčky za zenitem? Podvodní prodejci zkouší nové triky přes internet

Praha – Nechvalně proslulé předváděcí akce mají i díky nelichotivému dokumentu to nejlepší zřejmě za sebou. Firmy nabízející předražené zboží mají však nové pole působnosti. Své aktivity přesunují na internet, kde zejména starším lidem posílají e-maily – namátkou třeba nabídku encyklopedie o zdraví za několik tisíc korun, jak se přesvědčil štáb ČT u jednoho z nich.

Nový trik na seniory - předražené zboží přes internet (zdroj: ČT24)

Přesně takovou, zpočátku zdánlivě výhodnou nabídku spatřil jednoho dne ve své e-mailové schránce pan Jan Lorman. Encyklopedii Domácí lékař mu nabízela nejmenovaná společnost za 50 korun. Cena se ale postupně šplhala výš. Nabídka totiž spočívala v rozdělené sadě s jednotlivými listy. Když pan Lorman zaplatil za 75 balíčků, ještě stále neměl encyklopedii kompletní. „Celkem 8 607 korun, tolik po mně chtěli,“ uzavírá důchodce.

Pro srovnání: podobné publikace vyjdou v kamenném obchodě výrazně levněji a většinou nepřesáhnou několik set korun.

Dotyčná firma ale na odstoupení od smlouvy nereagovala a najala si vymahače dluhů. „Jejich způsoby byly neuvěřitelně tvrdé, oni se se mnou vůbec nebavili a posílali výhružné faktury,“ popisuje Lorman. Nenechal se ale zastrašit, najal si advokáta a následný soud vyhrál. Nyní chce svého příběhu využít a varovat ostatní seniory.

Sám naletěl, nyní se Jan Lorman snaží pomáhat ostatním
Zdroj: ČT24

Osvětu pro lidi, kteří nechtějí naletět podobně jako pan Lorman, v současnosti šíří speciální kurzy. Jejich hlavním cílem je učit seniory přistupovat k internetu bezpečně, s opatrností – a hlavně se selským rozumem. Rada je na místě i z toho důvodu, že právě skrze internet dnes podvodníci stále častěji cílí hlavně na seniory. Napálených už jsou přitom stovky.

Lektoři tak učí klienty správně používat třeba tablety, obsluhovat pomocí nich e-mail a rozeznávat podvodné e-maily nebo spamy. „Neberu, nereaguji, mažu,“ shrnuje poučený pan Lorman. Obezřetnosti přitom není nikdy dost. Některé podvodné e-maily totiž mohou vypadat jako úřední a připomínat oficiální zprávu například od policie nebo z banky.

Podobné firmy vymýšlejí na seniory stále nové taktiky. Česká obchodní inspekce může od letošního ledna uložit podvodným prodejcům milionové pokuty. Za první půlrok udělila až desetkrát vyšší sankce než za stejnou dobu loni. Počet prodejních akcí ale stále neklesá.

Od ledna musí podnikatelé každou pořádanou předváděcí prodejní akci nahlásit České obchodní inspekci, a to 10 dnů před jejím konáním. Nahlásit musí adresu a místo konání, datum, časový harmonogram i co se bude prodávat. Kdo by se této povinnosti vyhnul, může dostat až pětimilionovou pokutu. Inspektoři díky tomu mají lepší přehled, kde se jaká akce koná. A klienti mají možnost se bránit i sami. Pokud něco koupí na předváděcí akci a rozmyslí si to, mohou do 14 dnů od smlouvy odstoupit a zboží vrátit.