Inspektoři si posvítili na neplatiče daní, zvýší také počet kontrol

Praha – Přes dvacítku podniků, jejichž vedení neplatí daně, dnes překvapili kontroloři finanční správy. Při zásahu několika speciálních týmů bylo zabaveno zboží a hotovost v hodnotě několika milionů korun. Dnešní akce tak byla další ze série zátahů, které inspektoři v menších firmách provádí už od června. Správa navíc plánuje navýšit počet kontrolorů vyrážejících do terénu o několik stovek. Ti mimo jiné zabavují třeba automobily. Shodou okolností dnes proběhla i dražba sedmi vozů zabavených z předchozích akcí.

Finanční správa chystá tvrdší postup při výběru daní (zdroj: ČT24)

Jen během dnešního zásahu finanční správa zabavila celkem čtyři vozy. Právě o ty je v dražbách největší zájem. Scénář je přitom vždy stejný: Zadržený vůz zamíří do skladu, a pokud ho jeho majitelé nevyplatí, půjde do dražby. Prostřednictvím dražeb se finanční úřady snaží získat alespoň část peněz od dlužníků, kteří nezaplatili daně. Jen letos jich proběhlo víc než 500. Od exekuce k dražbě většinou uplynou přibližně čtyři měsíce. Během nich dostane dlužník šanci peníze splatit a také proběhne odhad ceny každé položky.

U luxusních aut s dohadem ceny nad 500 tisíc korun se základní vyvolávací cena pohybuje kolem dvou třetin té odhadní. O jednu věc se průměrně zajímá pět až sedm dražitelů. „Dražby jsou zveřejňovány jednak na úředních deskách finančních úřadů, ale zároveň jsou přístupné i elektronicky na našich stránkách Finanční správy přímo v záložce Dražby finančních úřadů,“ popisuje zástupce ředitele finanční správy Jiří Žežulka.

Podle mluvčí Finanční správy Jitky Ježkové se správa v současnosti zajímá o podniky, které řádně neplatí daně minimálně půl roku. Částky se pohybují od 50 tisíc až do několika milionů korun. Během tří akcí získala hotovost a majetek v hodnotě asi 25 milionů korun. Celkový dluh na daních je přes 120 miliard, a proto kontroly posílí. „Finanční správa v současné době hledá 600 nových zaměstnanců. Ti by se měli zaměřit právě na vymáhací a kontrolní činnost,“ dodala mluvčí.

Dluhy na daních
Zdroj: ČT24

Efektivnější vymáhání daní je jednou z priorit ministerstva financí. Od roku 2016 chce vybírat asi o 30 miliard ročně víc. Pomoct mají i novinky třeba v podobě elektronické registrace tržeb. Ministerstvo tak bude moci kontrolovat tržby v každé pokladně v Česku.

Jak elektronická evidence tržeb funguje? Jde vlastně o vylepšený systém registračních pokladen. Právě ty slouží jako paměťové médium, které zaznamenává údaje o všech tržbách daného podnikatele. Záznamy posléze živnostník odevzdá jako součást daňového přiznání.

Elektronická evidence ale pracuje na bázi internetové sítě a údaje sbírá průběžně po celý rok. Pokladna je napojena přímo na internet a informace o každé přijaté platbě jsou okamžitě k dispozici pracovníkům finančních úřadů.

Vícero opatření v boji proti daňovým únikům už v minulosti zavedlo Slovensko. Tamní úřady si pochvalují například zavedení kontrolních výkazů DPH, které umožňují finanční správě křížově kontrolovat transakce mezi plátci DPH. Tato kontrola má omezit podvody u této daně, která tvoří největší část daňových příjmů státu.