Rozdíl mezi víceletými gymnázii a základními školami je obrovský, říká Hůle. Zrušení prvně jmenovaných to nevyřeší, míní Dytrt

UK: Víceletá gymnázia - pro a proti (zdroj: ČT24)

Ministr školství Vladimír Balaš chce nechat prověřit přínos víceletých gymnázií a dopad jejich existence na druhý stupeň základních škol. Přiznal také, že není jejich příliš velkým zastáncem. Analytik Daniel Hůle uvádí, že rozdíl mezi úrovní obou typů škol je obrovský. Alfréd Dytrt z vedení Asociace ředitelů gymnázií namítá, že zrušení víceletých gymnázií kvalitu základních škol nezlepší. O tématu debatovali v Událostech, komentářích.

„Zatímco ve skandinávských zemí a v řadě dalších zemí řádově osmdesát procent dětí chodí na školy s obdobnými výsledky, tak v České republice třetina dětí chodí na školy s velice nadstandardními výsledky a třetina dětí na školy naopak s hluboce podstandardními výsledky,“ uvádí Hůle.

Podobný model jako Česko má jen malá část zemí, konkrétně Slovensko, Maďarsko a Lotyšsko, k oddělování dětí v dřívějším věku dochází třeba také v Rakousku, Německu a Holandsku, uvedl analytik Demografického informačního centra. Naopak ve skandinávských zemí dochází podle něj k rozdělování na specializaci až v patnáctém či šestnáctém roku věku.

„Zvýšení rovnosti šancí vede k vyšší produktivitě vzdělávacího systému, například ve Finsku v sedmdesátých nebo osmdesátých letech zrušili víceletá gymnázia, sjednotili systém a dnes k tomu systému celá Evropa vzhlíží,“ dodal Hůle.

Dytrt: Všichni nejsme stejní

Místopředseda Asociace ředitelů gymnázií ČR Dytrt si nemyslí, že by existence víceletých gymnázií způsobovala sociální nerovnosti. „Nezveličoval bych problém, že vznikají nějaké nerovnosti. Prostě nerovnosti tady všude jsou, všichni nejsme stejní.“

Zrušení víceletých gymnázií podle něj není řešení, neboť by se diferenciace žáků přesunula do základních škol. „Tohle je třeba dobře rozklíčovat a nedělat unáhlené závěry z toho, že někdo něco zrušil a průměrně se stav vzdělávání zlepšil. Nefandím průměrům. Potřebujeme také lidi, kteří nezvedají průměr, kteří vyčuhují sami, a těm bychom tu šanci měli dávat.“

Druhý stupeň základních škol trpí nedostatkem vyučujících, míní bývalý ředitel Gymnázia Jateční v Ústí nad Labem. „Je tam dlouhodobý skluz v tom, že chybí kvalifikovaní učitelé, protože platy byly celá desetiletí velmi mizerné. Takže se nemáme moc čemu divit,“ uzavřel Dytrt.

Celá debata ve videu v úvodu článku.