V Česku se rozeběhly opravy silnic, na některé ale nejsou peníze. Zdražil materiál a odešli Ukrajinci

Události: V Českých městech se rozběhly opravy silnic, na některé ale nejsou peníze (zdroj: ČT24)

Druhý prázdninový týden se v Česku naplno rozběhly opravy silnic, od pondělí se například pracuje na takzvané „rychlodráze“ v Pardubicích, jedné z nejvytíženějších silnic ve městě. S omezeními se potýkají také řidiči v Brně nebo třeba v Děčíně. Stavební materiály ale výrazně podražily, stejně tak cena prací. V některých městech se tak opravy musí rušit či odkládat. Někde také chybí pracovní síla, ukrajinští dělníci se totiž často vrátili do vlasti bojovat.

Stavební práce podražily meziročně víc než o desetinu. Chodníky, silnice a dálnice stojí o sedm procent víc. Vodorovné konstrukce, tedy například stropy nebo balkony, jsou dražší dokonce i o patnáct procent. Důvodem jsou vyšší mzdy hlavně u specializovaných profesí jako jsou projektanti, stavební dozor nebo bagristi.

U materiálů je cenový skok ještě výraznější, za posledního půl druhého roku v průměru o čtyřicet procent. Ale třeba u tepelných izolací představuje nárůst i víc než 120 procent. Polystyren dnes stojí třikrát tolik co loni na jaře. Výrazně vzrostla i cena výrobků z oceli.

Příklady zdražování
Zdroj: ČT24

Právě dražší materiály často komplikují dokončování dopravních staveb. Některé plány se posouvají, jiné se –⁠ minimálně dočasně –⁠ ruší.

Firmám zároveň chybějí zaměstnanci. Značná část stavebních dělníků totiž pocházela z Ukrajiny a kvůli válce se vrátila domů bojovat. 

Velké opravy se rozjely v Pardubicích i Brně, jinde se práce odkládají

Navzdory komplikacím ohledně cen materiálů začala v červenci oprava pardubické „rychlodráhy“, tedy úseku silnice I/36 mezi křižovatkou s Dašickou ulicí a křižovatkou s Palackého třídou. Řidiči ji používají při cestě městem od východu na západ. Běžně tudy projede skoro 15 tisíc aut denně, nyní je ale silnice zúžená do dvou pruhů a tvoří se kolony.

Několik dopravních omezení najednou je v Brně. Některá budou jen v létě, další ale vydrží až do příštího roku. Dělníci pracují například uvnitř nově proraženého pětisetmetrového tunelu v Žabovřeské. První tramvaje do tunelu vjedou v roce 2023. Venku pokračuje stavba zastřešené části silnice. Řidiči okolo stavby stále jezdí sníženou rychlostí. Ještě pomaleji –⁠ dvacítkou a pod dohledem radarů –⁠ se jezdí po provizorním mostě na Tomkově náměstí.

obrázek
Zdroj: ČT24

S komplikacemi kvůli opravám se musí potýkat také řidiči v Děčíně, kde pokračuje rekonstrukce mostu přes Labe. Ten je součástí silnice, která protíná celý Ústecký kraj a spojuje Karlovarský a Liberecký kraj. Severní část mostu už je opravena, nyní začala rekonstrukce té jižní. S omezením musí řidiči počítat minimálně do konce srpna.

Most se rekonstruuje také ve Vrběticích. Místní lidé musí na nejbližší autobusovou zastávku jít až dva kilometry daleko. Autobusy teď jezdí z improvizované zastávky ve Vlachovicích.   

Naopak most mezi v Polankou nad Odrou a Starou Bělou na Ostravsku se zatím opravy nedočkal. Je v tak špatném stavu, že kraj chce na jeho místě postavit nový. Práce měly začít už v březnu, kvůli zdražení materiálu se ale přesouvají až do příštího roku.

V dubnu měla začít firma Metrostav rekonstruovat silnici a most mezi Lásenicí a Horním Žďárem v Jihočeském kraji. Ani zde ale stavba zatím nezačala, Metrostav požaduje kvůli drahým materiálům navýšení ceny.