Bouřka poškodila trať podél Labe, nákladní vlaky ji nemají kudy objet. Kapacitní železniční přechod na západ bude chybět ještě léta

UDÁLOSTI: Víkendové přívalové deště zasáhly nákladní železniční dopravu na kritickém místě (zdroj: ČT24)

Až o týden se zpozdí zboží, které měly přepravit nákladní vlaky z Česka do Německa. Přívalový déšť o víkendu ochromil železniční trať mezi Děčínem a saskými Bad Schandau. Po provizorní opravě se na ni vejde méně vlaků než obvykle, a tak zpoždění dál roste. Pro nákladní železniční dopravu je to prakticky jediná možná cesta do Německa. Ostatní železniční přechody jsou málo kapacitní a navíc neelektrizované. Se zkapacitněním druhé železniční trati do Německa počítá Správa železnic až na konci desetiletí.

Trať, která vede podél Labe z Děčína do Drážďan, skýtá nejen podivuhodné scenérie, ale je zároveň nejkritičtějším místem pro nákladní dopravce, kteří vozí zboží do západní Evropy. Jedná se totiž o jedinou dvoukolejnou železnici do Německa a ostatně i jednu z pouhých tří dvoukolejných tratí do zahraničí s výjimkou Slovenska (tam vedou další tři dvoukolejky).

O víkendu podemlel trať přívalový déšť. Od pondělního rána sice už je provizorně opravená, ale stále nedosáhla plné výkonnosti. Přednost mají vlaky osobní dopravy a až po nich mohou jet kontejnerové vlaky do německých přístavů, a tak některé musí stále čekat. Některé kontejnery, které již měly být na lodích v německých přístavech, jsou stále v překladišti v Praze. Zpoždění by mohlo být až týdenní.

Možností, kudy vlak poslat, aby nečekal tak dlouho, mnoho není. Historicky sice vedly dvě hlavní tratě z Čech do Bavorska, jedna z Plzně přes Domažlice do města Furth im Wald, druhá z Chebu do Schirndingu. Obě jsou však jednokolejné a navíc neelektrizované. Znamená to, že vlaky musí být oproti těm, které jezdí podél Labe, kratší a méně naložené.

Podle jednatele dopravce Metrans Rail a prezidenta Sdružení železničních nákladních dopravců Martina Hořínka se znovu ukázalo, že jedna kapacitní železnice do Německa zkrátka nestačí. Podotkl, že to není žádná novinka. „Je to prostě málo a ukázalo se to už při povodních,“ uvedl.

Správa železnic slibuje, že situaci napraví, ale nebude to hned. Momentálně připravuje modernizaci domažlické trati, která by měla dostat druhou kolej i trolej. „Dokončení všech čtyř staveb předpokládáme na přelomu roku 2029 a 2030,“ upřesnila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Dlouhodobě je připravena i elektrizace trati z Chebu do Schirndingu, kde ale Správa železnic stále čeká, až padne rozhodnutí i na německé straně.