Politici se chtějí v kampani před volbami zaměřit hlavně na pandemii a život v Česku po jejím skončení

Šest měsíců před volbami do Poslanecké sněmovny začínají strany zveřejňovat, na čem chtějí stavět své kampaně. Tematicky se budou týkat hlavně koronaviru, přesněji toho, jak by Česko mělo fungovat po skončení pandemie. Svou strategii tento týden jako první představila ČSSD. Piráti se chystají představit svůj program v květnu, hnutí ANO až v červnu. 

Video Události
video

Události ČT: Strany a hnutí ladí předvolební programy

Sociální demokraté chtějí dál prosazovat například bankovní nebo digitální daň. Zatím ale stále není jasné, zda půjde ČSSD do voleb společně se Zelenými, to by se mohlo rozhodnout až po stranickém sjezdu.  

„Bereme ekonomickou krizi po covidu jako příležitost, která umožní restrukturalizovat českou ekonomiku do moderní podoby jednadvacátého století, náklady této změny přitom musí nést rovným dílem všichni zúčastnění, rozhodně ne jen zaměstnanci, jak se to u nás stávalo při hospodářských krizích,“ řekl poslanec ČSSD Roman Onderka. 

V dubnu odstartuje také první část předvolební kampaně koalice Spolu, tedy ODS, KDU-ČSL a TOP 09. Trojkoalice se zatím zaměří na billboardy, později by se však strany chtěly vrátit k tradiční kontaktní kampani ve městech a obcích. 

Také pro koalici Spolu bude hlavním tématem kampaně doba po koronaviru. „Potřebujeme nastartovat obnovu ekonomiky, samozřejmě s tím také souvisí to, že teď jsou školy zavřené více než rok, a my bychom se rádi zaměřili také na to, aby naše společnost byla vzdělaná,“ řekla předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová. 

KSČM dá do kampaně 20 milionů, SPD až 60

Komunisty čeká jedno z klíčových volebních jednání 17. dubna, kdy zasedne ústřední výbor KSČM. Strana chce dát do předvolební kampaně asi dvacet milionů korun. Kromě kontaktní kampaně se chce víc zaměřit i na sociální sítě.

„Zajištění bezpečnosti České republiky, jak v oblasti energetické, tak v oblasti bezpečí občanů včetně zajištění i bezpečnosti potravinové. Druhá věc je zajištění překonání pandemické krize,“ popsal strategii šéf komunistů Vojtěch Filip. 

Kampaň v těchto dnech dolaďuje také SPD, hnutí na ni chce dát až šedesát milionů korun. Věří, že se do ní zapojí také příznivci hnutí. Do voleb chce jít s vlastní kandidátkou, společnou s jiným uskupením odmítá.

„Je potřeba škrtnout nepotřebné výdaje. V desítkách miliard se připravují třeba drahé zahraniční armádní nákupy. Já myslím, že dnes musíme podporovat českou ekonomiku, nikoliv tu zahraniční,“ uvedl předseda SPD Tomio Okamura.

Piráti a Starostové představí program v květnu, ANO o měsíc později

Koalice Pirátů a STAN chce kromě ekonomických otázek vsadit také na téma digitalizace nebo vzdělávání. Konkrétní program chce uskupení představit v květnu. Koalice počítá s tím, že do kampaně zapojí také dobrovolníky.

„Bude to pomoc domácnostem i firmám zasaženým covidem. Pak je samozřejmě třeba představit plán na následující volební období,“ řekl šéf Pirátů Ivan Bartoš. Uvedl také, že Piráti se soustředí na služby, které byly zanedbávány už před covidem.  

Hnutí ANO by mělo mít v kampani jasno až v červnu. Už tento týden v úterý jednalo o volbách předsednictvo, jaké však vybere ústřední téma, zatím neoznámilo. „Volby máme vyhlášené hodně dopředu, tak my teď řešíme rámcově, jaké náklady předpokládáme, jak se k tomu bude stavět centrála, jak se k tomu budou stavět jednotlivé kraje,“ řekl člen předsednictva hnutí ANO Radek Vondráček.

Takzvanou ostrou fázi kampaně strany plánují spustit pár týdnů před volbami, tedy ke konci letních prázdnin. Volby do Poslanecké sněmovny proběhnou 8. a 9. října.