Rehabilitace po proběhlém covidu se zanedbává, přitom může pomoci, zdůraznil lékař

Snížená výkonnost, únava, vyčerpání, dušnost – to jsou nejčastější pozůstatky prodělané nemoci covid-19. A to i u trénovaných osob, sportovců, kteří nemoc prodělali. O to více je podle lékaře a vedoucího kliniky rehabilitačního lékařství Barna Medical Miloše Barny důležité obecně využít i různé podpůrné metody pro léčbu, mezi které patří například terapie ozonem nebo mořským vzduchem. Tato oblast je však zanedbávaná, podotkl ve Studiu 6.

Video Studio 6: Lékař Barna  k rehabilitacím nejen sportovců po covidu-19
video

Studio 6: Lékař Barna k rehabilitacím nejen sportovců po covidu-19

Zdroj: ČT24

„Pro mě je rehabilitace hrozně důležitá jak u těžších, tak i lehčích pacientů. Tyhle metody, které využíváme, jako speciální indukční terapii, robotické lasery, speciální dechovou rehabilitaci, oxygenoterapii nebo dechovou gymnastiku, jsou věci, které opravdu pomáhají, jak u těch akutních, tak postcovidových stavů, aby se zlepšila mikrocirkulace a zvýšila se imunita. A to je zanedbané a hrozně mě to mrzí,“ uvedl pro ČT.

Zdůraznil, že se sportem je po prodělání nemoci covid potřeba začínat opatrně a pomalu, nejdříve zhruba po čtrnácti dnech a za předpokladu, že se člověk cítí dobře a je bez příznaků, například bez kašle. „U případů, kde lidé covid překonali a měli kašel a eventuálně zápal plic, je důležité, aby měli i negativní EKG, vyšetření krve a negativní rentgenový snímek plic,“ doplnil.

Dá se sice podle něho obecně říci, že sportovci by neměli mít těžký průběh nemoci, protože jsou „trénovaní a nemají přidružené nemoci“, ale i tak by měli začínat se zátěží postupně a především volit takovou intenzitu, aby tělo pracovalo s dostatečným přísunem kyslíku. „A neměli by se přetěžovat,“ zdůraznil.

Před návratem k cvičení po nemoci rozhodně také doporučuje se poradit s odborníkem. „Co mají dělat, jak často, s jakou pauzou,“ uvedl s tím, že lidé také obecně málo času věnují regeneraci, což je chyba.

Dodal, že při výběru aktivit je například vhodné začínat například cvičením s vlastní vahou, procházkami nebo jízdou na kole. A sportující by neměli podle něho zapomínat ani na dostatečný přísun vitaminů.

Děti se potřebují hýbat

Souhlasil také s tím, že zvláště u dětí je obtížné najít ke sportu v této době správnou a pozitivní motivaci. Připomněl však, že vzhledem k jejich růstu je pohyb u nich opravdu důležitý pro správný vývoj kostry a svalů. Navíc u nich kladné pohybové návyky mizí poměrně rychle. „Někdy stačí šest týdnů až tři měsíce,“ přiblížil.

Je tak podle něho zvláště důležité, aby se rodiče a trenéři snažili jejich pozitivní motivaci k pohybu udržet. Jinak po návratu ke sportu i u dětí hrozí bolesti páteře a různá zranění, jako například podvrtnutí kotníku nebo poranění svalů, varoval.