Letectví čelí bilionovým ztrátám, piloti si hledají náhradní práci

Letectví zažilo nejhorší rok ve své historii. Odstavení strojů, bilionové ztráty, propouštění, neplacená volna. Stalo se jedním z prvních odvětví, které koronavirus téměř úplně zastavil. Řadě zaměstnanců nezbylo než hledat dočasnou náhradu příjmů.

Video Události: Krize dopadla tvrdě na letectví
video

Události: Krize dopadla tvrdě na letectví

Ze stovek vysoce kvalifikovaných pilotů v Česku jsou dočasně skladníci, realitní makléři, recepční. Například dlouholetý kapitán boeingu 737 Jan Kölbl se živil už i jako zahradník. Momentálně pracuje jako servisní řidič. Místo zaoceánských cest tak pendluje mezi Prahou a okolím.

„Myslím si, že v Česku je okolo 600 dopravních pilotů a minimálně polovina lidí si musela najít jinou profesi,“ řekl Kölbl. Za celý rok nalétal jen tolik co za běžný, slabší měsíc.

Výrazně poklesly příjmy i počty přepravených

Pandemie uzemnila většinu pilotů i letadel. V celém odvětví nemá rok 2020 obdoby. „Teď jsme zhruba na poklesu o 70 procent, pokud budeme srovnávat s rokem 2019,“ vyčíslil mluvčí Řízení letového provozu České republiky Richard Klíma. V březnu a dubnu to bylo dokonce 90 procent. Letectví má přijít o víc než dva a půl bilionu korun – skoro dvojnásobek českých příjmů v rozpočtu.

Razantní je i pokles přepravených lidí. „Obrat skupiny se v loňském roce pohyboval ve výši 28 miliard korun a sezona 2020 měla být pro skupinu Smartwings vlastně nejlepší v historii,“ poznamenala její mluvčí Vladimíra Dufková.

Největší letecký dopravce v Česku má 46 letadel pro pravidelné lety. Přes svátky plánoval využít maximálně slabou půlku. Nejen letectví teď hledí s nadějí hlavně k vakcíně. „Naše očekávání je takové, že pro rok 2021 bychom se mohli dostat na 60 procent provozu roku 2019,“ dodala Dufková.

Provoz nad Českem je stále zhruba na třetině běžného stavu. Do něj by se, podle příznivých odhadů, mohl vrátit až za tři roky.