Šéf Amnesty na vlastní oči: Romské děti jsou diskriminovány

„Často vidíte, že v rámci jedné školy je romská budova a neromské děti chodí do jiné budovy. A takhle vzniká romská škola,“ popisuje českou praxi generální tajemník Amnesty International (AI) Salil Shetty, který se na stav českého vzdělávání přijel podívat osobně. Chtěl se přesvědčit, zda závěrečná práce o vzdělávání Romů, kterou sepsala právě AI, odpovídá skutečnosti. Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) zásadně odmítá, že by český systém diskriminoval Romy.

Studie, kterou lidskoprávní organizace vypracovala a zveřejnila dnes dopoledne, podle Shettyho skutečně odpovídá realitě. Ale jak sám připustil, něco jiného je přečíst si zprávu a něco jiného to pak všechno vidět na vlastní oči. „Jedna z nejvíce šokujících věcí, navzdory tomu, že jsem to četl, je uvědomit si, že v praktických školách je skutečně nenormální počet romských dětí. Romů je v této republice asi jenom 3 procenta nebo ještě méně, ale v praktických školách, kde jsou děti s lehkým mentálním postižením, máte více než 30 procent romských dětí,“ uvedl.

Amnesty vzkaz české vládě: V řešení diskriminace romských dětí ve školách to chce více snahy!

K diskriminaci romských dětí nedochází pouze tím, že jsou velmi často zařazovány do praktických škol. „Zaznamenali jsme, že existuje velmi výrazná segregace v běžných školách, tedy ve školách středního proudu, nejenom ve školách praktických. Stále vznikají nové, čistě romské školy, ze kterých mají potom žáci problém pokračovat na dobré střední školy,“ přibližuje výsledky výzkumu Barbora Černušáková z Amnesty International. 

Proti vyjádření generálního tajemníka Amnesty International se postavil ministr školství. „Zásadně odmítám, že je český systém nastavený tak, že by nějakým způsobem diskriminoval Romy,“ prohlásil Marcel Chládek (ČSSD). Argumentuje třeba tím, že se o 11 % snížil počet Romů z rámcového vzdělávacího programu pro děti s lehkým mentálním postižením mezi školními roky 2013/2014 a 2014/2015. I viceprezident Asociace ředitelů ZŠ ČR Pravoslav Němeček řekl, že se v této věci za poslední dobu udělalo velmi mnoho. 

"Je několik historicky vzatých problémů a jeden je sociální prostředí. My se dnes snažíme vůbec dostat děti do škol z vyloučených lokalit. Řada zástupců škol chodí a tahá je z postelí. Snaží se je naučit základy hygieny, správně česky a taky že není naprosto normální, že se někdo válí v posteli do poledne a pak si vykouří krabičku cigaret, ale že se také chodí do práce," řekl minisr školství Marcel Chládek (ČSSD).

Salil Shetty včera navštívil osm základních škol v Ostravě, kam chodí pouze romské děti a vyslechl si řadu příběhů o zkušenostech jejich rodičů. „Zajímali je příčiny toho, proč se ty děti ocitly tady, proč nejsou v jiných školách, a zaujalo mě ještě to, že pan tajemník řekl, že tady hovoříme o segregovaných školách, a běžné školy jsou taky segregované, když jsou tam jenom neromové,“ řekla po návštěvě ředitelka ZŠ a MŠ P. Pittra Soňa Tarhovická.

Vláda porušuje nejenom evropské zákony, ale i ty české

Ve zprávě, kterou dnes Amnesty International zveřejnilo, je řada doporučení pro českou vládu. „To nejdůležitější z nich je, že je potřeba zastavit popírání toho, že tady dochází k diskriminaci a předsudkům vůči romskému společenství,“ uvedl Shetty s tím, že je rovněž potřeba zavést určité sankce, protože lidem, kteří se například na segregaci vzdělávání vědomě podílejí, to vše beztrestně prochází.

Ale k diskriminaci nedochází pouze ve školství, předsudky mají také zaměstnavatelé nebo dokonce i nemocniční personál. Šéf AI si včera vyslechl zkušenosti romských matek, které mu popsaly české porodnice – v některých je podle nich speciální porodní sál jenom pro Romy. Česká vláda proto podle Shettyho neporušuje pouze evropské zákony a mezinárodní standardy lidských práv, ale dokonce i české protidiskriminační zákony.

  • "Oblast vzdělávání velice úzce souvisí s oblastí bydlení a samozřejmě i zaměstnanosti. Pokud děti ze sociálně znevýhodněného prostředí například v Ostravě bydlí na ubytovnách nebo v takových podmínkách, které jsou pro vývoj dítěte naprosto nevyhovující, tak je velice těžké, aby se toto dítě v klidu vzdělávalo," říká Magdalena Karvayová, členka expertní skupiny Romské rady.
Jiří Dienstbier a Bohuslav Sobotka
Zdroj: Michal Krumphanzl/ČTK

Podle ministerstva školství ale Rada Evropy nedávno ocenila opatření přijatá vládou premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD). „Mezi nejzásadnější kroky v tomto směru patří novela školského zákona, která zavádí podpůrná opatření pro jakkoli znevýhodněné žáky, nebo pravidelná periodická šetření České školní inspekce ohledně zařazování žáků do určitých vzdělávacích programů,“ uvedlo ministerstvo s tím, že dalšími kroky mohou být zřizování přípravné třídy pro všechny děti nebo plánovaný povinný poslední rok předškolního vzdělávání. Zpřesnit by se podle resortu měla i diagnostika žáků. 

Šéf Amnesty sice uznal, že Sobotkův kabinet prokazuje v tomto směru větší snahu a vůli než jeho předchůdci, stále ale podle něj zbývá urazit dlouhou cestu. „Vidíme nesplněné sliby ohledně reformy českého školství. Diskriminace romských dětí trvá desítky let. Nastal čas ji ukončit,“ dodal.

Zpráva AI přichází rovněž v okamžiku, kdy bude Evropská komise hodnotit, co česká vláda v otázce diskriminace Romů v poslední době udělala. Brusel už loni v září zahájil proti Česku za porušování protidiskriminačních zákonů EU proces, který by mohl skončit až u evropského soudního dvora.

Salil Shetty, generální tajemník Amnesty International

"Problémy s jinými etniky mají i jinde v Evropě, například v Chorvatsku, Slovensku nebo Řecku. Věc, která pro mě byla v kontextu České republiky nejzajímavější, je to, že Česko není chudá země. Ekonomicky si vede dobře, je to jedna ze silnějších zemí střední Evropy. Slovensko má také nějaké problémy, ale Česká republika má mnohem více zdrojů a tady nemluvím pouze o penězích, ale i o technických kapacitách. Česká republika věří ve své zákony, je to silný člen Evropské unie, takže nemá žádnou výmluvu."