Účty za slevy ve vlacích a autobusech bobtnají, plánovaných šest miliard nemusí stačit

Události: Na kolik vyjdou slevy na jízdném letos (zdroj: ČT24)

Rostou účty pro stát za slevy na jízdném pro děti, studenty a seniory. Při srovnání prosinců 2018 a 2019 byly náklady na slevy o jedenáct procent vyšší. Za celý rok 2019 potom stát zaplatil 5,78 miliardy. Ministerstvo dopravy připouští, že letos by nemuselo stačit ani připravených šest miliard, pro ministra Karla Havlíčka (za ANO) to ale není příliš znepokojivé.

Zdražit jízdenky, a přesto mít plný vlak – takový je sen každého dopravce. Pro stát se z něj stává spíše noční můra. Náklady, kterými kompenzuje 75procentní slevy ve veřejné linkové dopravě dětem, studentům a seniorům, totiž rostou.

Loni v posledním čtvrtletí vyplatil dopravcům na zákonných kompenzacích o sedm procent více, při srovnání prosinců 2018 a 2019 byl potom růst asi jedenáctiprocentní.

Kompenzace na slevy za jízdné
Zdroj: ČT24

Za celý rok 2019 potom stály náhrady slev 5,78 miliardy korun. Částka tedy ještě nedosáhla původně plánovaných šesti miliard, ale blíží se jí. Kdyby sedmiprocentní růst pokračoval celý letošní rok, již by šestimiliardová hranice padla.

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) tím ale není znepokojen. „Jestliže to nebude šest miliard, ale 6,1 nebo 6,2 miliardy, tak to jsou odchylky, které jsou běžné na jakémkoli resortu. S tím se resort dopravy, kde protéká 150 miliard korun ročně, bez problémů vypořádá,“ míní.

Opozice ale oprášila své výhrady vůči velkorysému systému slev pro mladší i starší cestující ve veřejné dopravě, které stát zavedl od září 2018. Vládní kritici hovoří o nehospodárnosti. „Od začátku jsme říkali, že se vládě může ten populistický slib prodražit. Že se prodraží České republice a že by ty prostředky mohly například sloužit ke zvýšení důchodů pro všechny,“ uvedl místopředseda ODS Martin Kupka.

Vládní politici jsou ale přesvědčeni, že se slevy osvědčily. Rušit je nebudou. „Je vidět, že důchodci toho využívají, že toho využívají rádi. Chceme, aby využívali hromadné dopravní prostředky,“ argumentoval Karel Havlíček.

Jednou z nejdůležitějších věcí pro to, kolik budou slevy letos a v příštích letech stát, je počet cestujících. Ten se v posledních letech zvyšuje. Loni, kdy se po většinu roku ještě srovnávala doba před slevami se situací po jejich zavedení, růst pokračoval. Vypovídající srovnání let 2019 a 2020 bude na místě nejdříve po prvním čtvrtletí.