
90´ČT24 na téma povinné maturity z matematiky
„Poslední dobou neustále snižujeme laťku a ustupujeme studentům v tom, aby měli cestičku ke vzdělání co nejvíc uhlazenou. To se domnívám, že není dobře, protože i v životě musí člověk překonávat nějaké překážky, něco, co ho nebaví,“ řekla v Devadesátce ředitelka Asociace gymnázií Renata Schejbalová.
Podle jejího pohledu je matematika v současnosti nezbytnou dovedností, protože rozvíjí logické myšlení a využívá se v širokém spektru oborů. Ze své zkušenosti ví, že studenti mají potíž používat selský rozum, což vnímá za chybu.

Mikuláš Bek
„Je to strašná kauza, která se vleče už velmi dlouho. Vede k velké nejistotě středoškoláků a učitelů o tom, jak se na středních školách bude organizovat maturitní zkouška. Bohužel je to jeden z příběhů, na kterém se ukazuje, jak se České republice nedaří formulovat nějakou rozumnou politiku, a pak ji dlouhodobě držet.“
Mikuláš Bek
Místopředseda sněmovního výboru pro vědu a vzdělávání Lukáš Bartoň (Piráti) je přesvědčený, že kdyby se maturita z matematiky stala povinnou, třetina maturantů zkouškou neprojde. „Vycházíme z toho, jaká je neúspěšnost u těch, kteří si to dobrovolně zvolili a jaká by mohla být, kdyby to měli povinně všichni,“ přiblížil Bartoň.
Podle něj je důležité rozmyslet si, zda potřebujeme mít maturitní zkoušku takto nastavenou a tím ustanovit, že ten, kdo ji nesplní, má zavřenou cestu na jakoukoli vysokou školu. Navíc humanitně zaměření studenti, kteří zkouškou z matematiky neprojdou ani na vícero pokusů, skonční pouze se základním vzděláním.
„Ať si nastavují vysoké školy, koho chtějí přijímat, ať rozhodují, zda uchazeč, který k nim jde, musí být dobrý v matematice, nebo v humanitních oborech. Ale nenastavujme to zákonem a nevyžadujme to plošně,“ říká poslanec Bartoň.
Člen výboru pro vědu a vzdělání Ivo Vondrák (ANO) souhlasí s tím, že laťku je třeba studentům zvyšovat. Maturitu z matematiky je podle něj ale potřeba změnit. Není zastáncem vyplňování testů a situací, aby student neuspěl jen proto, že mu schází jediný bod. „Je běžné, že v životě máte také právo obhájit svou práci, proto bychom se měli vrátit k ústní zkoušce z matematiky a udělat ji doplňkovou k písemce, udělat kreativnější a interaktivnější,“ soudí.
Renata Schejbalová vnímá jako klíčové neustupovat tlaku studentů jen proto, že si matematiku nepřejí. Chceme-li vzdělanou společnost, musíme si maturitu z matematiky ustát. „Neustále žehráme na to, že klesáme v mezinárodních žebříčcích a nic neděláme pro to, abychom se vyhoupli nahoru,“ uvedla. Má za to, že problém začíná už na základní škole, kde studenti nedostanou vhodné základy v matematice, nemají pak na co navázat na středních školách.
Povinná maturita je „zločin“, když neumíme dětem zprostředkovat krásu matematiky
Na potíž základního školství poukázal i matematik a spoluautor projektu Matematika s chutí David Souček. Připomněl, že podle šetření OECD mezi čtyřiceti členskými zeměmi vykazují děti v Česku silnou averzi vůči matematice. „My jsme opravdu mistři světa v tom, jak ji děti rády nemají,“ poukázal David Souček.
Podle něj je povinnost maturovat z matematiky v jistém smyslu zločin. „Dokud neumíme dětem zprostředkovat to, co je na matematice nejpodstatnější, ale i nejkrásnější, nemůžeme po nich chtít, aby z ní povinně maturovaly,“ dodává.
Sněmovna řeší návrh vládní předlohy, podle které povinná maturita z matematiky od roku 2021 zavedena nebude. Rozhodne o tom až na jaře. Zrušení obhajoval ministr školství Robert Plaga (ANO), podle něhož si studenti musí nejprve osvojit matematické dovednosti. „Povinnou maturitou z matematiky nedocílíme toho, aby studenti a děti uměli matematiku. Papír to nevyřeší,“ uvedl.