Od půlnoci s novým mýtem. Zhruba třetina aut není registrována, kolony se čekají hlavně na D2

Do nového mýtného systému je aktuálně zaregistrováno zhruba 313 tisíc aut, stále tak chybí asi 145 tisíc vozidel z celkem očekávaného počtu. Dosavadní postup registrací je podle provozovatelé nového mýtného systému CzechToll proti očekáváním lepší. Systém začne na tuzemských dálnicích fungovat od půlnoci ze soboty na neděli. Mezi dopravci je dosud rozesláno zhruba 209 tisíc palubních jednotek.

Video Události ČT: V novém mýtu je zaregistrování přes 313 tisíc vozidel
video

Události ČT: V novém mýtu je zaregistrování přes 313 tisíc vozidel

CzechToll u hranic v minulých dnech rozmístil mobilní registrační pracoviště a posílil kapacity obchodních míst a řídící centrály. Zástupci firmy zároveň upozornili, že kontroly začnou ihned se spuštěním nového systému.

„Česká republika je první země, kde se uskutečnila výměna mikrovlnné technologie pro výběr mýtného za satelitní systém,“ uvedl v sobotu generální ředitel CzechToll Matej Okáli. Dodal, že v případě českých dopravců je zaregistrováno 96 procent z nich.

Kvůli nedostatečným registracím a pomalému přebírání palubních jednotek hrozí zejména u hranic dlouhé kolony kamionů, a to zejména od pondělního rána.

Nejhorší situace se podle dopravního modelu CzechTollu dá očekávat na česko-slovenském přechodu na D2 u Lanžhotu na Břeclavsku, kde by kolony mohly dosahovat až dvanácti kilometrů.

Mluvčí CzechToll Miroslav Beneš poznamenal, že díky počtu vydaných palubních jednotek model firmy ukazuje, že klesá pravděpodobnost i možná délka kolon. „Model na počátku počítal s tím, že vydáme jen 170 tisíc palubních jednotek a na to je dimenzován model ohledně kolon. A tím, že jich je vydáno již zhruba 209 tisíc, tak se nám ty očekávané kolony v tom modelu zkracují,“ uvedl.

Nové mýto bude fungovat na 2300 kilometrech dálnic a silnic. Oproti současnosti se tak mýtné rozšíří o přibližně 860 kilometrů silnic první třídy, na nichž bude systém spuštěn na začátku příštího roku. Systém je postaven na satelitní technologii, bude tak využívat služby zavedených satelitních a navigačních systémů jako GPS, Galileo nebo Glonass.

Bude jej provozovat konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz mýta. To v Česku dosud provozovala firma Kapsch. Od roku 2007 stát na mýtném vybral kolem 108 miliard korun.