Po letech zpevňování je problematický most na D8 zase uzavřený. Potřebuje opravu

Prackovická estakáda na dálnici D8 je zpola uzavřena. Auta jezdí pouze po jedné polovině, v každém směru mají k dispozici jenom jeden pruh. Ředitelství silnic a dálnic vysvětluje uzavírku tím, že je třeba most po dvou a půl letech provozu opravit. Prackovická estakáda je od počátku bolavým místem D8 v Českém středohoří, krátce před otevřením se musela přestavět kvůli pohybům podloží.

Při zahájení prací na estakádě ujistil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl, že „vyplývají z plánu údržby a oprav, není to žádná mimořádná operace“. Již z toho, že při příležitosti začátku opravy mostu svolali silničáři tiskovou konferenci, ale vyplývá, že o zcela standardní akci nejde ani z jejich pohledu.

Řidiče může zarazit především to, že je do jednoho pruhu v každém směru zúžen úsek, ve kterém bylo podobné omezení i v minulých třech letech. Tentokrát má uzavírka jedné poloviny Prackovické estakády trvat čtyři měsíce, skončí v polovině listopadu. Jde o místo proslulé tím, že se krátce před zprovozněním dálnice přes České středohoří ukázalo, že je podloží pod mostem nestabilní a bylo nutné stavbu na poslední chvíli upravit.

Zpevňování tělesa dálnice dokončilo ŘSD loni. Nyní jde podle silničářů o opravu samotné konstrukce. „V současné době nemonitorujeme žádné pohyby, proto můžeme začít s údržbou,“ uvedl František Zuckerstein z ŘSD. Most potřebuje takzvané rektifikační úpravy, které sníží napětí v konstrukci. „Došlo k deformaci nosné konstrukce. Nosná konstrukce se mírně ohnula díky deformacím v podloží,“ upřesnil František Zuckerstein.

Zásah potřebuje jižní část mostu, pod kterou se začal hýbat svah již během stavby. Konstrukci je třeba zhruba o šest centimetrů přizvednout, upravit ložiska, na kterých leží, a most zase vrátit. „Je to jako hever u auta, ale s mnohonásobně větší silou,“ poznamenal Zuckerstein. Po vyrovnání konstrukce bude ještě nutné vyměnit dilatační závěry. Během oprav mostu chtějí silničáři také provést údržbu tunelů.

Tisková konference ŘSD k uzavírce na Prackovické estakádě. „Nemonitorujeme prakticky žádné pohyby“ (zdroj: ČT24)

Sesuvy, soudy, peníze. Dnes je ale D8 jednou z mála dokončených dálnic

Nestabilní podloží na zvolené trase dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi se při stavbě dálnice D8 projevilo opakovaně. Nejvážnější následky měl sesuv svahu po přívalových deštích v červnu 2013, kdy pod masou půdy skončilo asi 200 metrů téměř dokončeného dálničního tělesa.

Krátce před zprovozněním na podzim 2016 potom ŘSD připustilo, že je problém i s Prackovickou estakádou. Aby vůbec bylo možné dálnici otevřít, nechali silničáři most zabezpečit, k čemuž bylo nutné částečně odstranit již dokončenou vozovku. Přesto se podařilo v polovině prosince 2016 pustit na dálnici přes středohoří první auta. Opakovaně se ale museli řidiči sjíždět do jedné poloviny mostu, zatímco pod ním pokračovalo zpevňování svahu piloty a vysokotlakou injektáží betonu. Práce skončily loni v prosinci. Podle Jana Rýdla stály více než 200 milionů korun.

Dálnice D8 je jednou z mála dálnic, po kterých se jezdí v celé délce. Bylo k tomu ale potřeba více než třicet let. Po úvodním úseku spojujícím Ústí nad Labem s Teplicemi se v 90. letech dálnice postupně dostala od Prahy k Lovosicím, v dalším desetiletí následovala dostavba od Ústí nad Labem přes Krušné hory na hranice s Německem. I ona vyvolala dlouhé spory, ale ty byly téměř nicotné ve srovnání s bojem o úsek přes České středohoří. Práce začaly až v roce 2008, kvůli pokračujícím soudním sporům, nedostatku peněz v době krize i sesuvům ale zabraly ještě dalších osm let.