Zaplaťte, žádá stále víc on-line deníků. Novináři placenému obsahu věří, Čechům se ale platit nechce

Zaplaťte, dostanete víc. Taková je taktika stále většího počtu tuzemských i zahraničních médií. Jen inzerce nás neuživí, tvrdí novináři. Nově zavádí placenou sekci také Deník, už dříve to udělal server iHned a za exkluzivní obsah chtějí platit i další média. Jsou ale Češi ochotní platit za on-line zprávy? Nezvykli si příliš na to, že na internetu najdou informace zadarmo? Téma pro nedělní Newsroom ČT24.

Ilustrační foto
Zdroj: ISIFA/Thinkstock Autor: iStock

„Líbí se vám tento článek? Podpořte autora,“ píše se pod články na Foru 24. Na serveru iHned.cz jdou ještě dál: „Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře.“ A tyto weby nejsou zdaleka jediné. Jenže Češi si nekupují  tištěná média. Prodeje podle posledních dat klesly skoro u všech deníků o deset procent. Přesto teď nově zavádí placenou internetovou část také regionální Deník.

„Už jsme si zvykli na to, že v mezinárodním hledisku máme dlouhodobě zpoplatněné zprávy u týdeníků jako je The Economist nebo u specializovaných médií. Nicméně deníková produkce nebo produkce během 24 hodin ještě naráží na problémy. Řada uživatelů internetu si zkrátka zvykla na to, že zprávy na internetu byly v počátku zdarma. Deníkové instituce si tak vytvářely jakoby in house konkurenci. Takže je to v podstatě taková z nouze ctnost a nutnost, kterou Deník a další instituce zpravodajského charakteru musí a budou dělat. Otázka je, do jaké míry je to udrží v určité rentabilnosti, která by pro ně byla přeživší,“ míní sociolog médií z New York University in Prague Tomáš Trampota.

Video Newsroom ČT24: Čechům se za obsah na webu příliš platit nechce
video

Newsroom ČT24: Čechům se za obsah na webu příliš platit nechce

Nejlépe se prodávají články s přidanou hodnotou

Podle něj je tak přirozené, že média přecházejí na placenou webovou sekci. Na internetu je čím dál víc uživatelů a tisk naopak upadá. I samotní novináři argumentují tím, že bez placeného obsahu už to prostě nejde. 

„Placený obsah není žádná novinka, lidi si vždycky kupovali noviny, ale brali to tak, že si kupují papír a že ta písmena tam jsou zadarmo. My teď říkáme: ne, ta písmena to je to, za co si platíte. Nosič, to je podružná věc. Nejlíp se prodávají články, které mají přidanou hodnotu. To znamená velké čtení přes 10 tisíc znaků. Opravdu dlouhé články, hlubší analýzy, rozhovory, reportáž nebo také, když je tam infografika, když jsou tam analýzy. To lidi zajímá. Nebo když si třeba můžou spočítat nějakou kalkulačku,“ shrnuje zástupce šéfredaktora serveru iHned.cz Martin Malý. 

Video Martin Malý: Placený obsah není žádná novinka
video

Martin Malý: Placený obsah není žádná novinka

Ne každému on-line projektu se ale daří. Třeba placený internetový deník Insider skončil po třech letech v roce 2014 a neuspěla ani čistě internetová verze známého amerického týdeníku Newsweek. Přesto novináři vidí v on-line předplatném budoucnost. 

„Věříme, že právě sázka na placený obsah může zachránit novinařinu, která v tom světě obsahu zdarma ztrácela dech,“ uzavírá ředitel Deníku N Ján Simkanič. Chtějí Češi zachránit novinařinu? A jsou ochotní platit za novinářský obsah internetu? Newsroom ČT24 má nejnovější průzkumy i exkluzivní anketu.