Kolik dostanou kraje na opravy silnic, bude záviset na ministrech, plánuje Schillerová. Každý má dát část

Kraje v posledních letech dostávaly od státu příspěvek na údržbu silnic. Loni to byly čtyři miliardy a shodnou částku jim vláda slibovala i letos. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) ale zopakovala, že by nakonec mohlo být peněz méně. Chce je totiž vzít ostatním resortům a ministrům se to nelíbí. Kabinetu navíc přicházejí i další žádosti „zdola“, pomoc s údržbou silnic chtějí i obce. Těm navíc nestačí ani státem vyčleněné částky na opravy veřejných budov nebo sportovišť.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Obce a kraje zatím nevědí, kolik peněz letos dostanou na opravy silnic druhých a třetích tříd

Ze slíbeného čtyřmiliardového státního příspěvku na opravy silnic II. a III. třídy, které patří krajům, je zatím reálně na stole pouze čtvrtina. S miliardou pro kraje počítá ministerstvo dopravy, jeho hlava Dan Ťok (za ANO) však odmítla, aby to tím skončilo. Chce, aby další peníze sehnala ministryně financí Alena Schillerová.

Ta má jasný plán – každému ze čtrnácti resortů vezme 150 milionů, čím dá dohromady přes další dvě miliardy. Zbytek peněz pak půjde z vládní rozpočtové rezervy. Jenomže to se nelíbí ostatním ministrům. „Je to věc, nad kterou se zamyslíme, ale obecně bych nerada míchala tvrdé investice do silnic a investice do lidí,“ vzkázala ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD).

Alena Schillerová již dříve naznačila, že by se příspěvek pro kraje mohl snížit. Nyní upřesnila, že pokud se ministři nedají přesvědčit, je možné, že kraje slíbenou částku nakonec nedostanou.  

Peníze chtějí i obce. Místo úspor tak bude chtít MMR více peněz

O peníze na opravy silnic přiitom žádají kromě krajů i samotné obce. Těm rozděluje ministerstvo pro místní rozvoj peníze z programu rozvoje regionů – na silnice je v něm 580 milionů, obce by chtěly pětkrát více.

Ministryně Klára Dostálová (za ANO) zatím uvažuje o tom, že na rozvoj regionů přesune peníze z jiných dotačních programů, o které takový zájem není – těch na podporu dostupnosti služeb nebo cestovního ruchu. „Alokaci navýšíme tam, kde je nejvyšší požadavek, to znamená místní komunikace,“ poznamenala. Tímto způsobem se však podle ní získá jenom 150 milionů.

V programu s názvem Podpora rozvoje regionů 2019+ se přitom nedostává peněz i v dalších oblastech. Na opravy veřejných budov nabídlo ministerstvo pro místní rozvoj 100 milionů korun, obce by chtěly dohromady 2,5 miliardy, na opravy sportovišť by pak podle radnic bylo potřeba 1,1 miliardy, ale stát nabízí jen 600 milionů.

Klára Dostálová by tak místo hledání úspor, aby zbylo 150 milionů na příspěvek pro kraje, chtěla naopak přidat. „Budu chtít hovořit s paní ministryní financí i panem premérem, zda by nebyla ještě nějaká možnost, protože poptávka je obrovská,“ podotkla ministryně pro místní rozvoj.

Kdyby kraje přišly například o miliardu ze slíbených čtyř na opravy silnic, dostaly by stejnou částku jako v roce 2016, což byl dosud nejnižší vládní příspěvek. Stát ale pomáhá krajům s údržbou jejich silnic až od roku 2015, předtím nedostávaly nic a musely si vystačit se svým běžným rozpočtem. Dlouhodobě si však stěžovaly na podfinancovanost.