Řidiči, kteří špatně vidí, jsou podobně nebezpeční jako opilci. Plánují se povinné kontroly zraku

Špatný zrak u řidičů je příčinou řady dopravních nehod (zdroj: ČT24)

Většina českých řidičů má podle průzkumu osvětového projektu Slepí vrazi problém se zrakem. Řidiči se špatným zrakem jsou přitom stejně nebezpeční jako lidé za volantem pod vlivem alkoholu nebo drog, varuje Autoklub ČR. Stát kvůli tomu připravuje zavedení povinných kontrol zraku u řidičů.

Svůj zrak si v rámci měření proměřilo 4298 lidí. Ukázalo se, že 71 procent z testovaných potřebuje korekci zraku, přičemž 46 procent z nich se tímto problémem nijak nezabývá nebo má korekci špatnou.

Z měření také vyplynulo, že 68 procent řidičů v uplynulém roce nebylo na oční kontrole a zhruba 53 procent z nich se domnívá, že má zrak v pořádku.

„Víme, že v roce 2017 došlo k více než 100 tisícům dopravních nehod. Z toho téměř pět tisíc s přispěním alkoholu či drog. A víme i to, že řidičů, kteří špatně vidí, je mnohem více než těch pod vlivem návykových látek. Nebezpeční jsou zhruba stejně, ale jejich havárie nikdo neeviduje,“ uvedl prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček.

Osvětový projekt Slepí vrazi
Zdroj: ČT24

Chystají se kontroly řidičů: zatím není jasné, jak časté

Zákonodárci proto aktuálně připravují novelu zákona o silničním provozu, která počítá se zavedením povinných kontrol zraku při výměně řidičského průkazu.

„Musím zdůraznit, že nechceme zatěžovat ani lékaře, ani pacienty zbytečnou byrokracií, ale jde o prevenci dopravních nehod pro nás všechny, řidiče i neřidiče. Už jen při špatně naměřené půl dioptrie zaregistruje oko řidiče chodce místo z 200 metrů až ze 100, což znatelně snižuje možnost adekvátní reakce,“ upozorňuje poslanec a předkladatel novely Jan Birke (ČSSD), který má prý podporu i od ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO).

Konečná podoba zákona však ještě jistá není, Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy doplnil, že úřad bude spolu s dopravními odborníky teprve hledat výslednou podobu návrhu, aby příliš neobtěžoval řidiče. Jak časté kontroly budou nebo jakou budou mít formu, tak zatím není zřejmé.

Pokud by měly být kontroly povinné při každé výměněn průkazů, pak by se prý v podstatě nedaly vůbec stihnout vzhledem ke kapacitě očních lékařů, upozorňuje náměstek ministra zdravotnictví pro legislativu Radek Policar.

V současnosti jsou povinné zdravotní prohlídky, včetně kontroly zraku, pouze při žádostech o nový řidičský průkaz a po dovršení věku 65 let. Senioři starší 68 let pak musí zdravotní prohlídky podstupovat každé dva roky, stejně jako řidiči z povolání.