Letáky nehrají u komunálních voleb velkou roli. Lidé se rozhodují podle zkušenosti se stranou a kandidáty

Odevzdat svůj hlas v nadcházejících komunálních volbách chce 54 procent lidí, další pětina účast spíš zvažuje. Do velké míry se budou voliči rozhodovat podle toho, jak strana nebo hnutí vystupuje v místě jejich bydliště. Důležitá je ale také osobní zkušenost s jednotlivými kandidáty nebo se stranou na celostátní úrovni a volební program. Vyplývá to z výzkumu, který zpracovala agentura Kantar TNS pro Českou televizi.

Dlouhodobá zkušenost s působením strany nebo hnutí ve městě či obci, kde volič bydlí, je do velké míry rozhodující pro 46 procent respondentů, pro dalších 40 procent alespoň částečně. Podobně hraje roli to, jak politický subjekt vystupuje na celostátní úrovni – hodně se tím řídí 39 procent lidí, dalších 44 procent alespoň trochu.

Zkušenost s konkrétními kandidáty je do velké míry důležitá pro 44 procent lidí a alespoň částečně pro dalších 30 procent. Opomíjet by se ale neměl program. Značně ovlivňuje 37 procent respondentů a aspoň do určité míry pak ještě polovinu.

Na druhé straně malý dopad má zřejmě předvolební kampaň a aktivita na sociálních sítích. Ve výzkumu 59 procent lidí deklarovalo, že působení politiků na sítích jejich volbu neovlivňuje vůbec, a 51 procent si myslí to samé o různých letácích a inzerci v předvolebních časech.

Průzkum agentur Kantar TNS pro Českou televizi
Zdroj: Kantar TNS

Jen polovina lidí zůstane u strany, které dali hlas loni na podzim

Strany se přitom nemohou spolehnout, že když je lidé volili na podzim ve sněmovních volbách, že jim dají hlas i letos při výběru zastupitelstev obcí a měst. Zhruba polovina respondentů, kteří se chystají za pár dnů volit a zároveň se zúčastnili posledních parlamentních voleb, deklarovala, že teď bude volit opět stejnou stranu. Pětina se chystá volit odlišný politický subjekt a třetina se v době dotazování nedokázala rozhodnout.

Průzkum agentur Kantar TNS pro Českou televizi
Zdroj: Kantar TNS

Za hlavní důvod k volbě jiné strany uvedli respondenti nejčastěji to, že se rozhodují podle konkrétních kandidátů. Ostatně v komunálních volbách mohou lidé dát hlas kandidátům z více stran. K lokálnímu sdružení na úkor velké strany se pak přiklání 14 procent dotázaných. Zhruba desetina zase míní, že je dříve zvolená strana zklamala, a tak ji už nechtějí volit.

  • Aktuální průzkum pro ČT v rámci pravidelného projektu Trendy Česka provedla společnost Kantar TNS. Sběr dat probíhal ve dnech 1. 9. až 21. 9. 2018 na reprezentativním vzorku 1200 respondentů, který odráží reálné sociodemografické rozložení společnosti (pohlaví, věk, kraj, vzdělání, místo bydliště). U témat komunálních voleb probíhal sběr dat ve dnech 15. 9. až 21. 9. 2018 a reprezentativní vzorek činil 600 respondentů .