Mobily, elektroauta a teď i kluzáky. Za loňským požárem dvou českých větroňů byl zkrat baterie

Potíže s hořlavými bateriemi už sahají i do vzduchu. Po mobilních telefonech a elektromobilech Tesla s nimi teď mají problém i letečtí výrobci, včetně české firmy HPH. Vyšetřovatelé řeší hned tři případy z loňského roku, kdy piloti motorových kluzáků přistávali s pomocným pohonem v plamenech. Dva případy se týkají českého výrobce z Kutné Hory, třetí případ se stal na stroji německé výroby.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK/AP Autor: Masazumi Nakahara

První incident se stal na letišti v Benešově v květnu 2017. Stroj vzplál zhruba čtyři hodiny po letu, pilot popisoval tvrdý otřes při předcházejícím přistání. Podobný průběh měla i nehoda v britském Západním Sussexu v srpnu 2017, stroj začal hořet při přistávacím manévru a pilot ho následně začal sám hasit.

V obou případech šlo o české kluzáky HPH 304 eS. Britští vyšetřovatelé teď svůj případ uzavřeli. Konstatovali zkrat dobíjecí lithium-polymerové baterie (FES), po kterém následoval požár celého motoru. Pravděpodobné podle nich je, že se do ní dostaly kovové nečistoty, které narušily ochranný povrch jednotlivých článků baterie. Naznačují to vibrační testy, které udělali vyšetřovatelé na bateriích stejného typu.

Roli hrálo podle vedoucího letového oddělení ÚZPLN Josefa Bejdáka i tření. „Důkazy, které přinesli britští kolegové, ukázaly, že bateriím vadí otřesy při letu. Ty způsobily, že došlo ke kontaktu destiček a následnému zkratu, který způsobil požár,“ vysvětlil.

Kutnohorského výrobce ČT kontaktovala, vyjádřit se odmítl. Britské úřady už doporučily vlastníkům strojů tohoto typu, aby je vybavili čidly, která na případný požár upozorní.

Třetí požár kluzáku se stal ve Spojených státech. Podle Bejdáka jde o ojedinělé případy spojené s vývojem technologie. Alternativu podle něj zatím dobíjecí lithium-polymerové baterie nemají. Pomocné bateriové pohony se na větroních začaly používat v posledních letech. Mají relativně malý výkon, lehký letoun s nimi ale dokáže udržet výšku a mírně stoupat.