Cestou, necestou. Řidiči někdy s navigací končí v protisměru či na horských stezkách

Události ČT: Řidiči někdy příliš poslouchají navigaci (zdroj: ČT24)

Řidiči se často spoléhají pouze na navigaci místo značek a mapy. Silničáři kvůli tomu řeší ročně desítky případů, kdy se auta dostanou do nesnází – často v Krkonoších a Krušných horách.

Cestu horskými silnicemi plnými děr, na kterých se stěží bezpečně vyhnou dvě osobní auta, se na Karlovarsku snaží zkrátit třeba i řidiči autobusů s německými turisty či řidiči kamionů. Prostě zadají do navigace trasu a podle ní jedou. A ta pak řidiče vede i do míst mimo hlavní trasy, která jsou stěží průjezdná.

Nejčastěji řidiči bloudí v horách. Na úzkých lesních cestách je orientace složitá a v zimě tu může jít o život. V noci evakuovali turisty z autobusu krušnohorští záchranáři.

„Máme i případy, že navigace lidi vedla z Harrachova údolím Mumlavy k prameni Labe. A tvářila se, že cesta je zcela průjezdná. Přičemž, kdo to tam zná, tak ví, že je to turistický chodník,“ uvedl Radek Drahný, mluvčí Správy Krkonošského národního parku.

Ve většině případů se řidiči dostanou do problémů proto, že nerespektují dopravní značení a dají přednost navigaci. „Řešili jsme řidičku, která najela se svým vozidlem na Chebsku do protisměru. Policistům se přiznala, že se řídila navigací,“ uvedla mluvčí policie Karlovarského kraje Kateřina Böhmová.

„GPS navigace je prostředek podpůrný, který řidič může, ale nemusí respektovat. Zatímco dopravní značení respektovat musí,“ připomněl hlavní dispečer Správy a údržby silnic Karlovarského kraje Josef Bulka.

V Německu a hlavně v Rakousku na podobné nebezpečí upozorňují zvlášť výrazné dopravní značky. Méně výraznou variantu připouštějí i české předpisy.

„O její konkrétní podobě a konkrétním umístění vždy rozhoduje příslušný správní orgán,“ uvedla mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková. Úřady ale k jejímu umístění zatím sahají jen výjimečně.

„Doporučujeme zdravý rozum a neopouštět trvale užívané veřejné komunikace,“ řekl dopravní specialista Bohumil Oslík. Sami výrobci navigací na situaci reagují a systémy postupně zdokonalují.