Vědci z ČVUT testují senzory mostů. Mohou předejít tragédii

Události: Vědci z ČVUT testují senzory mostů (zdroj: ČT24)

Vědci z Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze testují čidla zabudovaná přímo do konstrukce mostu. Sledují chování materiálu během výstavby i při běžném provozu. Systém pak upozorní na přetěžování mostu nebo technické problémy.

Testováním se zabývají odborníci z Laboratoře vláknové optiky ČVUT UCEEB. V současnosti provádí zkoušení senzorů pro měření mechanického namáhání, které jsou zabudovány přímo do konstrukce mostu přes Moravskou Dyji u obce Staré Hobzí na Jindřichohradecku.

Přejezd každého auta je tam monitorován speciálními senzory. Zavedeny jsou přímo do betonu. „Optické vlákno vstupuje do nosníku, probíhá celým nosníkem až na jeho druhou stranu a zhruba uprostřed je umístěno to citlivé místo, které nám měří mechanické namáhání v daném místě nosníku,“ popisuje koordinátor projektu Jan Včelák způsob, jakým vědci získávají data z mostu v reálném čase.

Technologie optických vláken by tak mohla být do budoucna jednou z cest, jak stav mostů důkladně kontrolovat. „Monitoring může být kontinuální, to znamená, že může trvat po celou dobu životnosti toho mostu,“ říká výzkumnice Kristýna Čápová. Vědci systém budou v následujících letech testovat a představovat firmám.

Nedávno došlo k tragédii při zřícení části mostu v italském Janově, v Česku se zase loni zřítila lávka v pražské Troji. Podle Ředitelství silnic a dálnic ČR je v současnosti na silnicích první třídy ve špatném stavu kolem 270 silničních mostů, z nichž šest je dokonce v havarijním stavu. Stavby buď čekají na rekonstrukci, jsou rekonstruovány, nebo určeny k demolici.

Mosty na silnicích I. třídy v havarijním stavu
Zdroj: ŘSD

Ke konstrukcím v havarijním stavu patří i malý most na silnici I/6 u Krušovic na Rakovnicku. Denně přes něj projíždějí tisíce aut na trase z Prahy do Karlových Varů. Most sice již nese stopy oprav, ale jenom na vrchní části. Staré klenby zatím zůstávají. Silničáři se sem proto chtějí ještě vrátit.

Další problematický most je nedaleko – na silnici I/27 u Jesenice-Chotěšova. Další jsou na silnici I/11 v Petrově nad Desnou či I/44 ve Vlachově. V havarijním stavu byl také most přes potok Lubí na silnici I/23 v Třebíči, kde ale právě skončila oprava.

Mosty na silnicích II. a III. třídy v havarijním stavu
Zdroj: iROZHLAS.cz/ŘSD

Většina silničních mostů, které jsou v havarijním stavu, je na silnicích II. a III. třídy, jež jsou ve správě krajů. Podle dostupných údajů jich je přes 80, nejvíce v Jihomoravském kraji.