Kraje chtějí dostávat peníze na opravy silnic snadněji. Kontrola je důležitá, oponuje Ťok

Kraje se přou s ministerstvem dopravy o peníze na opravu silnic druhých a třetích tříd. Šéfka asociace Jana Mračková Vildumetzová by uvítala, kdyby regiony dostávaly peníze přímo z rozpočtu, krajům by to ušetřilo administrativu. Ministerstvo dopravy ale současný stav hájí.

Video Události
video

Události: Kraje chtějí snadněji dosáhnout na peníze na opravu silnic

Kraje dnes žádají o peníze na opravu silnic přes Státní fond dopravní infrastruktury. Dosáhnout na příspěvek je ale podle nich náročné a drahé.

„Je to administrativně náročnější, musíme mít řádnou diagnostiku a podle této diagnostiky je rozsah prací daleko větší,“ stěžuje si šéfka Asociace krajů ČR a karlovarská hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová (ANO).

„Její“ kraj si například spočítal, že silnici třetí třídy na trase Hroznětín–Děpoltovice opravuje z vlastních peněz za 500 korun na metr čtvereční. Z peněz, které vláda do regionu poslala přes státní fond, je to jednou tolik.

Lepší by podle Mračkové Vildumetzové bylo, kdyby kraj dostával peníze přímo ze státního rozpočtu. „Ministerstvo financí by při projednávání státního rozpočtu alokovalo třeba čtyři miliardy korun, jako tomu bylo letos, a ty by se přerozdělily podle délky cestné sítě,“ navrhuje šéfka asociace krajů.

To, že je cesta k penězům přes státní fond složitá a změna by krajům ulehčila, zaznívá i z dalších koutů republiky. „Jsem přesvědčený, že kraje jsou schopné si s tím poradit efektivně a investovat do oprav, které jsou potřeba,“ souhlasí zastupitel Středočeského kraje a místopředseda ODS Martin Kupka.

Kraje navíc nabízí, že by ke každé investované koruně ze státního rozpočtu přidaly jednou tolik ze své kapsy. „Kraje mohou uzavřít s vládou víceleté memorandum. Navrhovali jsme premiérovi, aby tady takové memorandum třeba na deset let vzniklo,“ dodává liberecký hejtman Martin Půta (SLK).

Ministerstvo dopravy: Dokládat potřebnost oprav je nezbytné

Ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO) kritiku i změny odmítá. Podle něj je důležité doložit, zda je skutečně nutné silnici opravit. Současný postup Státního fondu dopravní infrastruktury podle ministra zaručuje opravu těch silnic, které to potřebují nejvíce.

„Chceme mít jistotu, že se peníze vynaloží účelně na úseky silnic, které to potřebují. A že tam nejsou horší úseky, které by se měly opravovat první,“ tvrdí ministr dopravy. Proto jsou podle něj nezbytné studie, které fond dopravy vyžaduje.

S ministrem dopravy souhlasí i další strany. „Nevidím důvod, proč by peníze měly jít přes státní rozpočet, od toho tu je státní fond,“ myslí si předseda komunistů Vojtěch Filip.

Piráti by raději viděli celkovou změnu systému. „Má proběhnout reforma výstavby dopravní infrastruktury. A ne že se přidá jedna položka v rozpočtu a příští rok se o to budeme hádat znovu,“ říká poslanec Mikuláš Ferjenčík (Piráti).

O dalším postupu budou hejtmani jednat 7. září na schůzce asociace krajů.