Řidiči stále častěji ujíždí od nehod, neposkytnutí pomoci má i tragické následky

Události ČT: Řidiči stále častěji ujíždí od nehod (zdroj: ČT24)

Osm mrtvých a přes tři sta zraněných je zatím letošní tragická bilance nehod, od kterých viníci odjeli a neposkytli první pomoc. Počet zraněných, ale hlavně obětí je za posledních sedm měsíců podle policie alarmující. Loni přitom u těchto typů nehod nezemřel nikdo. Podle statistik řidiči v posledních pěti letech ujeli od každé šesté nehody, kterou vyšetřuje policie.

Častá praxe z českých silnic? Řidiči, kteří nabourají a pak ujedou. Řada takových nehod ale končí i zraněním nebo smrtí. „Bohužel jsme zaznamenali výrazný nárůst těch nejtragičtějších následků. Je to celkem osm usmrcených za prvních sedm měsíců, oproti loňskému roku, kdy nikdo u takové dopravní nehody nezemřel,“ potvrdil ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Pokud řidič vědomě ujede z místa nehody, pak mu v přestupkovém řízení hrozí sedm bodů, pokuta až pět tisíc a možný zákaz řízení. V případě, že šofér navíc neposkytne první pomoc a ujede, platí, že jde o trestný čin, a tedy hrozba až pěti let vězení a odebrání řidičského průkazu.

Letos jde už o víc než deset tisíc nehod, od kterých viníci ujeli. V drtivé většině šlo jen o poškození aut. U čtyř obětí z osmi se cizí zavinění a ujetí stále šetří. Dalších devatenáct lidí bylo zraněno těžce a 340 lehce. Včasné nahlášení nehody, jasný popis a poskytnutí první pomoci přitom výrazně zvyšuje šanci na záchranu života.

Meziroční srovnání počtu ujetí od nehod
Zdroj: ČT24

„Záchranka přijíždí zhruba za osm minut, ovšem pokud člověk silně krvácí, nedýchá nebo je tam zástava srdeční, tak to nemusí přežít,“ uvedl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Zásadní je při poskytování první pomoci být opatrný – tedy bezpečně zastavit padesát metrů od nehody, rozsvítit výstražná světla, obléknout si vestu, místo nehody označit trojúhelníkem, přivolat pomoc a rozdělit si úkoly.

Nejčastěji řidiči při první pomoci musí zastavit krvácení, uvolnit dýchání a resuscitovat. „Čím víc lidí je kolem nehody, tím větší je riziko, že se bude čekat na to, kdo se toho ujme. Ale potom, když se tak stane, tak se řada lidí ráda připojí,“ uvedl Budský.

Postup při resuscitaci
Zdroj: ČT24

V Česku je téměř sedm milionů řidičů. Z šest let starého evropského průzkumu vyplývá, že třetina z nich si není jistá, zda by uměli první pomoc poskytnout. S resuscitací by si ale poradilo asi 40 procent oslovených.