Náklaďáky testují nový lanový most za sto milionů, průjezdný by měl být v září

Náklaďáky testují nový lanový most za sto milionů (zdroj: ČT24)

V pondělí začaly v Mostě zátěžové zkoušky 200 metrů dlouhého lanového mostu. Stavba za zhruba 100 milionů je součástí znovu obnovované silnice Most – Mariánské Radčice a má spojit město s areálem u jezera a u přesunutého kostela. Stavba je výjimečná tím, že se staví na výsypce, proto jde o velmi náročný projekt.

Na pylonech ja zavěšeno dvacet lan, které pomáhají přes železniční trať a řeku nést železobetonovou konstrukci. Most je jednou z nejsložitějších staveb na rekultivovaném území po těžbě hnědého uhlí. „Vozovka je ve výšce zhruba patnácti metrů nad terénem a most se stavěl zhruba dva roky,“ řekl vedoucí odboru veřejných zakázek radnice v Mostě František Jirásek.

S testováním se začalo v pondělí statickými zátěžovými zkouškami. Osm nákladních aut, každé o váze dvaatřiceti tun, tedy o celkové hmotnosti 256 tun, stálo postupně na šesti místech stavby. Stát musela minimálně půl hodiny, to aby vědci z ČVUT měli čas změřit prověšení mostní konstrukce. 

„Na mostu se kontroluje průhyb nosné konstrukce, stlačení ložisek a sednutí spodní stavby. To jsou tři základní veličiny, které při statické zatěžovací zkoušce ověřujeme,“ uvedl zástupce ředitele Kloknerova ústavu ČVUT Praha Petr Bouška.

Most byl zatěžován na 61 procent vypočítané zátěže. Tyto testy se dělají u každého mostu, u těch speciálních se pak provádí i dynamické zatěžování. Tento most mezi tyto stavby patří, jde totiž o lanovou konstrukci.  „Podle předběžného vyhodnocení první zatěžovací zkoušky, most vyhovuje českým normám,“ dodal Bouška.

Testování proto bude pokračovat průjezdem plně naložených nákladních vozů a následně uměle vyvolanými vibracemi. 

Skoro čtyřicet metrů vysoký most je součástí silnice III. třídy Most – Mariánské Radčice, která byla zbourána spolu se starým městem kvůli těžbě hnědého uhlí. Stavbu, stejně jako další rekultivační práce, platí stát z takzvaných „ekomiliard“, tedy peněz na likvidaci důlních škod vzniklých před privatizací. Most by měl být průjezdný v září.