České dráhy investují, kupují nové i starší vagony

Ojeté vozy i naprosté novinky. České dráhy v týdnu oznámily dva velké nákupy vagonů za téměř tři a půl miliardy korun. Chtějí navýšit vlastní kapacity i omladit vozový park. V něm pořád zůstává skoro pět set východoněmeckých vagonů, které neprošly větší rekonstrukcí. Dráhy mají asi tři tisíce vozů.

Video Události
video

České dráhy investují, nakupují vagóny

České dráhy pokračují v plánovaných investicích do vozového parku. Jednotky Railjet nakoupily před pěti lety, a ty se po Pendolinech staly druhým elitním typem. Dráhy jsou s nimi spokojené natolik, že stejné chtějí teď koupit ještě jednou; u konsorcia Siemens-Škoda si proto objednaly padesát expresních vozů pro své dálkové linky za necelé tři miliardy korun.

„Bude to podobné, samozřejmě s tím, že komfortní prvky pro cestující musíme zase posunout o generaci dál. Budeme mít nabíjení na každé dvojici sedaček, budeme mít wi-fi od začátku v soupravě, bude možnost induktivního nabíjení v první třídě,“ popisuje servis pro cestující ředitel divize mobility společnosti Siemens Roman Kokšal.

Nové vagony budou ze současných Railjetů hodně vycházet, s jedním podstatným rozdílem, na obou stranách budou mít dveře – tak, aby je bylo možné kombinovat i s ostatními vagony. Do průchozích souprav proto bude možné připojit další vozy 1. a 2. třídy, restaurační vozy, vozy pro přepravu jízdních kol nebo řídicí vozy. Kapacita vlaků by měla dosahovat 330 míst. 

První vozy, které společnost plánuje využít především na mezistátních linkách, by měla dostat do roku 2021. Škoda zároveň bude dělat finální montáž. Na komponentech panuje mezi oběma firmami shoda.

Dráhy si pořídí i ojeté vozy, ale moderní a za výhodnou cenu

Tím ale nákupy nekončí, kromě toho si dráhy pořídí dalších jednačtyřicet starších vozů z Rakouska. Dráhy za ně zaplatí celkem 13,7 milionu eur (zhruba 355 milionů korun), cena je tedy asi osminová.

„Jedná se sice o starší vozy, ovšem s moderní konstrukcí, vybavené klimatizací, oddíly se šesti místy k sezení a schopné provozu rychlostí až dvě stě kilometrů v hodině,“ uvedl člen představenstva Českých drah Miroslav Kupec, který je v podniku odpovědný za techniku, servis a majetek.

Dráhy plánují po provedení nezbytných kontrol a revizí většinu vozů nasadit do provozu co nejdříve. Ještě předtím chce společnost menší část vozů zrekonstruovat. Nově pořízené vozy budou jezdit na domácích i mezistátních linkách.

Modernizace vozového parku dráhy zadlužila

České dráhy v posledních letech hodně investovaly a dluží už bezmála čtyřiatřicet miliard. Díky tomu mají ale hodně nových vozů. Těch pro rychlost nad 160 kilometrů už je skoro devět set vozů a těmito dvěma nákupy by se měly dostat až k tisícovce. To také bude znamenat, že z provozu zmizí velká část starých východoněmeckých vagonů.

„V posledních letech se po investicích do vozového parku ukázalo, že právě rychlost a kvalita přinášejí do železniční dopravy nové cestující,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Ne vždy se ale u ojetých vozů poštěstí; část jedné várky původně rakouských vagonů se totiž nepodařilo opravit, a zbyly z nich jenom holé skříně.