Galerie: Dne 4.července 1968 se otevřely brány nového letiště v Praze-Ruzyni,aby přivítaly první cestující na našich i zahraničních linkách. Na snímku je příjezdová ranvej.
Provoz na letišti v Praze-Ruzyni, které od října 2012 nese jméno Václava Havla, začal v roce 1937. Stavbu nového letiště si vynutila již nevyhovující kapacita dosavadního mezinárodního letiště v Praze-Kbelích.
Dopravní uzel, který posledních pět let nese jméno prvního polistopadového prezidenta, nyní patří k nejvýznamnějším vzdušným přístavům v regionu. Nejvýraznější rozvoj zaznamenalo letiště v šedesátých letech minulého století, kdy během osmi let vedle původního „starého“ vyrostl zbrusu nový areál. Toto severní letiště zahrnovalo vzletovou a přistávací dráhu, terminál, opravárenský hangár a další obslužné budovy. Zprovozněno bylo před padesáti lety, 15. června 1968.
Ruzyňský limit? Ranvej
Nová budova a další provozy výrazně zvýšily kapacitu na 2,3 milionu cestujících, přistávací dráhy již umožňovaly provoz velkokapacitních letadel. Rozsáhlé rekonstrukce se letiště dočkalo v letech 1989 až 1992, ani ta však nestačila pokrýt rostoucí zájem o leteckou přepravu. V polovině devadesátých let proto začala další etapa výstavby, která letiště rozšířila o nový odbavovací komplex, nákladní terminál i další objekty.
Odbavovací haly jsou tak schopné obsloužit narůstající počet pasažérů, problémem však zůstává omezená kapacita vzletové a přistávací dráhy. Už řadu let se hovoří o potřebě vybudování nové dráhy, ta ale i pro odpor okolních obcí stále zůstává jen na papíře. Přesto se loni na Letišti Václava Havla zvýšil počet odbavených cestujících o 17,9 procenta na rekordních 15,4 milionu lidí.

1937-2017: Jak se měnilo ruzyňské letiště?
„Na základě dosavadních výsledků a dat od dopravců očekáváme, že bychom v letošním roce mohli dosáhnout desetiprocentního meziročního růstu počtu cestujících, a přiblížit se tak k další pomyslné hranici sedmnácti milionů odbavení za rok,“ uvedl už dříve předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř.
