Metropole v obležení bagrů. Opravy ochromí pět z osmi „pražských“ dálnic

Prahu pozvolna obkličují bagry. Začínají práce na dálnicích v bezprostředním okolí metropole, se začátkem dubna se bude pracovat na pěti z osmi autostrád, které v Praze začínají. Podle silničářů je to nutné – většina dálnic se stavěla od Prahy, takže jejich úseky v okolí města jsou nejstarší, a přitom jsou nejvíce vytížené.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Opravy silnic letos doslova obklíčí Prahu

D1, D5, D8, D10, D11. Dálnice, které vedou z Prahy směrem na Brno, Plzeň, Mladou Boleslav i Hradec Králové, budou na jaře v blízkosti hlavního města rozkopané.

K nejrozsáhlejším bude patřit oprava královéhradecké D11, která potrvá až do konce října a bude se pracovat na prvních osmi kilometrech mezi Prahou a Jirny, oprava se zároveň týká i křižovatky s Pražským okruhem.

Ještě o několik dnů více zabere již zahájená oprava vozovky na sedmikilometrovém úseku dálnice D8. Omezení začíná na okraji Prahy a končí na úrovni Odoleny Vody. Kromě opravy povrchu dálnice pracují dělníci také na mostě na severním okraji Prahy. „Nevyhovuje budoucímu předpokládanému zatížení. V těch místech bychom měli v budoucnu – doufám, že brzkém – připojovat Pražský okruh,“ zdůvodnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Dálnici D10 pak již postihlo omezení u Brandýsa nad Labem. Po víkendové uzavírce, kdy se boural most, začne od dubna oprava vozovky na brandýském obchvatu. Práce by měly skončit před prázdninami, po nich bude následovat další etapa, která se bude týkat úseku mezi Brandýsem a Prahou.

Na dálnici D1 potom chtějí silničáři na jaře opravovat most u Ostředku. Jde o křižovatku, kde zároveň začíná první z úseků, jichž se letos týká rozsáhlá modernizace D1. S koncem března se bude zároveň pracovat i na dalších čtyřech úsecích a silničáři by chtěli během roku rozkopat ještě tři další. A konečně na dálnici D5 ohlásilo Ředitelství silnic a dálnic opravu vozovky mezi 0. a 5. kilometrem, tedy ke sjezdu na Rudnou. Práce by měly skončit ve druhé polovině května.

Většinou se při opravách podaří zachovat provoz ve čtyřech pruzích, ale na dálnici D5 nebo D8 bude v jednom směru převeden levý pruh do protisměrného jízdního pásu. Na dálnici D10 u Brandýsa nad Labem potom silničáři počítají s tím, že svedou dopravu v každém směru do jediného pruhu.

Není divu, že právě dálniční úseky v blízkosti Prahy potřebují opravit. Vesměs jsou nejstarší. Třeba D11 v úseku Praha–Jirny (a ještě navazující úsek do Třebestovic), kde se bude letos pracovat, je z 80. let, zatímco zbylé jsou podstatně mladší. Podobné je to i s plzeňskou dálnicí D5. V okolí Prahy přitom jezdí mnohem více aut než kdekoli jinde. „Proto komunikace trpí, rychle degradují a je potřeba jim to v opravách vracet,“ uvedl Jan Rýdl.

Nejenom u Prahy…

Dálniční opravy se ovšem letos zdaleka neomezují na okolí Prahy. Kromě již zmíněné modernizace dálnice D1, která prozatím poznamená pět úseků od Ostředku na Benešovsku až po Lhotku na Žďársku, a navíc opravy vozovky v úseku před Brnem, ohlásilo ŘSD na letošní jaro také například opravu mostu na 2. kilometru dálnice D2 v Brně, rekonstrukci vozovky na dálnici D35 mezi Olomoucí a Lipníkem nad Bečvou, ale i práce na dálnici D5 před hranicemi s Německem.

… ale i v Praze

A pokud jde o Prahu, kromě oprav před příjezdem do města mohou řidiče zdržet i rozkopané městské ulice. Od počátku března vzbuzuje pozornost oprava Trocnovské ulice, která by měla v několika etapách trvat až do podzimu. S koncem školního roku by měla skončit oprava mostů v Českobrodské ulici, která je pro tranzitní dopravu neprůjezdná a oficiální objízdná trasa vede po dálnici D11 – od 1. dubna rovněž rozkopané.

Práce pokračují například také ve Vltavské nebo Patočkově ulici, v dubnu začne také rekonstrukce Na Slupi a Technická správa komunikací počítá i s opravami ulice K Barrandovu.