Předražené služby lovců nehod jsou nemorální. Ústavní soud se poprvé přiklonil na stranu pojišťoven

Asistenční služby vyřizují pro řidiče havarovaných aut odtah a opravy (zdroj: ČT24)

Ústavní soud kriticky poukázal na podnikání navázané na autonehody. Konkrétně šlo o stížnost České pojišťovny, po které chtěla společnost Nehodová služba s. r. o. soudně daleko víc peněz z povinného ručení řidičky, než sama pojišťovna uznala jako škodu na vozidle po nehodě. Ústavní soud se v úterý pojišťovny zastal. A postup nehodové služby označil jako parazitování na systému povinného ručení.

Nehodové služby nesmí zneužívat systému a vydělávat na lidech, kteří bourali, nebo na pojišťovnách. Je to nemorální, rozhodl Ústavní soud. V přelomovém verdiktu se tak přiklonil na stranu České pojišťovny.

Její klientka využila po autonehodě asistenční službu, která byla na místě nejdříve, a nechala auto odtáhnout a opravit. Firma opravila auto neoriginálními díly, pak žádala od pojišťovny vyšší náhradu. Pojišťovna ale odmítla zaplatit celou částku za servis ve výši zhruba 30 tisíc korun, zaplatila pouze 18 tisíc.

Ústavní soud v minulosti opakovaně zdůraznil princip odškodnění v maximální možné míře. Vždy ale takto rozhodoval o nárocích, které uplatnili sami poškození jakožto slabší strana. U podnikatelského profesionála je ale situace podle soudu jiná. Justice musí zvážit, zda uplatněný požadavek na náhradu škody není v rozporu s dobrými mravy.

Případem se musí znovu zabývat Městský soud v Praze, který původně nařídil pojišťovně, aby doplatek za služby uhradila. „Odvolací soud zcela pominul smysl povinného ručení a pojal souzenou kauzu formalistickým způsobem, aniž by se zabýval důvodnými námitkami pojišťovny o tom, že podnikání vedlejšího účastníka je parazitováním na systému povinného ručení,“ řekl při vyhlášení soudce zpravodaj Jaromír Jirsa.

Nouzové kontakty pro řidiče

Dosavadní praxe je taková, že pokud někdo nehodových služeb využije, nemusí pojišťovna celou částku za opravu nebo odtah uhradit. Záleží na konkrétních podmínkách pojistné smlouvy. Jednou z nich totiž může být, že pojištěný u nehody musí využít přímo smluvní asistenční službu pojišťovny. V opačném případě nemusí dostat proplacenu třeba příliš drahou službu.

Pojišťovny většinou radí, pokud se na místě nehody podezřele rychle a bez přivolání zjeví asistenční služba, zachovat klid a nic nepodepisovat. Kvůli takzvaným lovcům nehod zřídila před třemi lety přímo Česká kancelář pojistitelů asistenční linku, na kterou se lidé mohou obracet.

Pokud lidé nevědí kontakt na pojišťovnu, nemají v havarovaném voze třeba přístup k zelené kartě nebo se jedná o vypůjčené auto, mohou zavolat na číslo 1224. Linka je zpoplatněna podle běžných sazeb operátora a pracovníci na ní pomohou vyhledat konkrétní pojišťovnu, seženou správný odtah nebo servis.

Řidiči jedoucí po dálnicích mohou v nouzi využít i bezplatnou asistenční službu Ředitelství silnic a dálnic. Po zavolání na číslo 800 280 281 přijede do dvaceti minut asistenční auto, které označí překážku na silnici, a pracovníci buď pomohou s odstraněním závady, nebo vyčkají na příjezd asistenční služby, kterou má smluvně domluvenou motorista.