Supermarkety na svátky musí zavřít. Jídlo, které zbyde, věnují charitě

Události ČT: Supermarkety na svátky musí zavřít. Jídlo, které zbyde, věnují charitě (zdroj: ČT24)

Vánoční nadílku pro lidi v nouzi letos připravují potravinářské řetězce. Na sváteční stůl lidí bez domova poputují prostřednictvím charity potraviny, které se nestihnou do Vánoc prodat. Češi ročně vydají na charitu zhruba sedm a půl miliardy korun. A právě v období adventu a Vánoc lidé přispívají úplně nejvíc.

Aby byl Štědrý den opravdu štědrý, neváhají Češi sáhnout do peněženky či na svůj bankovní účet.  Charitativních programů je právě v období Vánoc mnoho. A přidávají se i některé obchodní řetězce, které o Vánocích charitě darují potraviny neprodané před svátky. Čerstvé jídlo, které zbude, totiž nechtějí likvidovat.

Jen v Praze má o vánoční nadílku zájem zhruba 130 organizací. „Očekávají, že na Vánoce budou mít bohatší stůl, že dostanou od nás o něco více a pestřejší nabídku než během roku,“ řekla ředitelka Potravinové banky v Praze Věra Doušová.

Už v pátek si pro část zboží do obchodů přijela právě potravinová banka. Letos totiž obchody poprvé zavřou na dva a půl dne. Ve skladech velkých potravinových obchodů už se chystá zboží, kterému se blíží datum spotřeby. 

Na charitu půjdou mléčné výrobky, balená uzenina, pomazánky i dětská výživa. Poslední předávka bude na Štědrý den.

„Předpokládáme, že každý náš hypermarket potravinové bance předá desítky kilogramů potravin,“ uvedla mluvčí sítě obchodů Globus Pavla Hobíková.

„Množství darovaných potravin bude mírně vyšší a ve středu 27. prosince, kdy si přijedou potravinové banky, bude první předávka po dva a půl dnech, kdy bude zavřeno,“ řekl mluvčí řetězce Tesco Václav Koukolíček.

Jídlo si tentokrát vyzvednou i další potravinové banky z jiných krajů, kde mají jídla nedostatek.

Češi věnují za rok sedm a půl miliardy

Co se týče charity a příspěvků na dobročinné věci, Češi nejsou žádní šetřílci. Za letošní rok lidé v Česku věnují na dobročinné účely zhruba sedm a půl miliardy korun. Nejčastěji jde o jednorázové dary, které převedou příslušné organizaci na účet. 

Právě teď v období adventu a Vánoc lidé přispívají úplně nejvíc. Říká se, co prosincový den, to procento z celoročního objemu vybraných peněz. Prosincové dary tak představují 31 procent.