Sexistická anticena: zvítězila reklama, která údajně zesměšňuje kampaň #metoo

Anticenu Sexistické prasátečko letos získala reklama firmy FEKO LT na čištění kanalizace. Na billboardu použila obrázek ženy sedící na záchodě oblečené jako prostitutky se sloganem „Výcuc všeho co smrdí“. V hlasování veřejnosti dostalo nejvíc hlasů Free Radio za facebookový příspěvek, který podle sdružení „používá jazykový sexismus, ponižující vtip a zesměšňuje světovou kampaň #metoo, která se věnuje znásilňování a sexuálnímu obtěžování“.

Na obrázku je žena s odhaleným dekoltem opřená o stůl, se kterou stojí muž, jemuž není vidět hlava. Výjev doprovází slogan „Cesta k úspěchu nemusí být složitá, pokud jí rozumíte“. Odborná porota umístila tento příspěvek Free Radia na druhé místo. 

Rádio pro svou reklamu využilo šest let starou fotomontáž, která kolovala českým internetem. Foto vychází z komediálního spotu z roku 2006 od Larse von Triera Boss of fit a je na něm dánská herečka Iben Hjejle, která v roce 2011 zároveň hrála bankovní poradkyni Lenku Veselou v reklamách České spořitelny, respektive Erste bank. Free Radio nyní jen k fotomontáži přilepilo své logo.

Podle spoluorganizátorky Kristýny Pešákové však v sobě reklama snoubí několik forem sexismu. „Žena je vyobrazena jako pouhý objekt, který je možné využít, a podporuje tak kulturu, kde se na ženské tělo nahlíží jako na věc. Zároveň celosvětová kampaň #metoo přinesla velké množství příběhů, kdy je moc v práci zneužitá právě skrze sex.“

Veřejnost letos bodovala každou reklamu  

V hlasování veřejnosti došlo k menší změně: lidé už nevybírali tři nejvíc sexistické reklamy, ale hodnotili každou reklamu od nuly do sta procent: „Hodnocení připomíná populární seznamku Tinder. Hlasující vybírali mezi ,to je sexismus‘ a ,to ještě jde‘ a posouvali tlačítko na škále, jak moc jim reklama vadí. Na prvním místě se umístila reklama s nejvyšším negativním hodnocením. Vítěz měl 92 procent, hodnotících bylo 1700,“ uvedla Petra Havlíková z pořádajícího spolku Nesehnutí.

U odborné poroty pak zvítězila firma FEKO LT s reklamou na čištění kanalizace: „Chápu, že vytvořit zajímavou reklamu na čištění kanalizací je kreativně náročná úloha. Ponižování žen ale není cestou. Reklama vulgárním způsobem zesměšňuje zobrazenou ženu a v podstatě ji staví na stejnou úroveň s nežádoucím odpadem, čímž snižuje její důstojnost,“ kritizovala Diana Gregorová, která podobnou soutěž organizuje na Slovensku.

Snahou organizátorů je upozorňovat na sexistické chování inzerentů a sexistické stereotypy, používání odhalených žen a sexu k propagaci produktu, který s nimi nesouvisí. Všechny reklamy je možné zhlédnout na webu prasatecko.cz.