Kolotoče musí na prohlídku jenom dobrovolně. Po nehodě se uvažuje o změně

Nehody na kolotočích mohou vést ke zpřísnění povinnosti jejich kontrol (zdroj: ČT24)

Nedávná nehoda, při níž se na kolotoči na Břeclavsku zranilo sedm lidí, přiměla politiky k diskusi o bezpečnosti pouťových atrakcí. Pravidelné kontroly jejich technického stavu zákon totiž pouze doporučuje, to se ale může brzy změnit.

Téměř rok co rok jedna větší nehoda na pouťových atrakcích. V roce 2012 se na Matějské pouti utrhl vozík a zranily se dvě ženy, v roce 2014 z ruského kola vypadla pětatřicetiletá žena a v květnu 2015 zemřel na kolotočích v Třebíči sedmnáctiletý mladík. Naposledy došlo k problémů před týdnem v Zaječí na Břeclavsku, kdy se nahnula atrakce a několik lidí bylo zraněno.

Podle České obchodní inspekce sice provozovatelé mají každý rok nechat kolotoče zkontrolovat, ale de facto jen dobrovolně. „V tuto chvíli neexistuje žádný předpis, který by umožňoval inspekci uložit sankci za to, že není provedena pravidelná roční kontrola,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Mezera v zákoně vyvolala diskusi i mezi zákonodárci. „Byl jsem přesvědčen o tom, že to funguje jako u automobilů, že po nějakých hodinách provozu musí dojít k nějaké komplexní technické prohlídce. Je s podivem, že tomu tak není,“ řekl místopředseda hospodářského výboru sněmovny Milan Urban (ČSSD). Podle předsedy výboru Martina Kolovratníka (ANO) by se to mělo změnit, minimálně zavedením pravidelných prohlídek.

Možnost pokutovat by Česká obchodní inspekce uvítala. Povinnost kontrolovat technický stav atrakcí ale odmítá. „Jsou závady skryté, neviditelné pouhým okem, které inspektor nemá šanci odhalit. Navíc žádný zákon neukládá inspekci procházet šroubek po šroubku,“ vysvětlil mluvčí Fröhlich.

Podle Kočky staršího by měla být zodpovědnost i na obci, která kolotoče povolí

Podle největšího provozovatele kolotočů Václava Kočky staršího by měli zodpovědnost nést nejen provozovatelé, ale taky obce, kde atrakce povolí.

„Měli by si od provozovatelů vyžádat, jestli mají řádný technický průkaz, revizní správu, pojištění atrakce a školení, to jsou čtyři základní věci,“ přiblížil Kočka. Oslovení starostové ale naopak spoléhají na kontrolní úřady a technické průkazy po provozovatelích většinou nevyžadují.

I návštěvníci by podle Kočky staršího měli mít možnost si přímo na místě ověřit, jestli atrakce prošla pravidelnou kontrolou. Doklad by podle něj mohl být k dispozici například v pokladně.