Jih Evropy v plamenech. Kdy mají turisti nárok na náhradu a kdy jsou bez šance?

Rozsáhlé lesní požáry postihly v posledních dnech jih Evropy – hlavně Portugalsko, Chorvatsko a Řecko – nebezpečí hrozí kvůli vysokým teplotám a suchu také v Itálii nebo Francii. Turisté v ohrožení nejsou, s výjimkou Makarské riviéry se zatím požáry k oblíbeným letoviskům nepřiblížily. Kdy mají klienti cestovní kanceláře nárok na úhradu nákladů a kdy jsou naopak bez šance?

Už od neděle hoří lesy v Chorvatsku na Makarské riviéře, mezi obcemi Podgora a Tučepi. Požár už neohrožuje obytné části, ale šíří se do nepřístupných oblastí Národního parku Biokovo. Podle místních hasičů turistům nehrozí žádné nebezpečí. Může se ale objevit kouř a také občasné výpadky elektrické energie.

Mnohem větší problémy působí lesní požáry v Portugalsku. V současnosti hoří například v okolí obce Pedrogao Grande, požár stále není pod kontrolou a šíří se i do okolních obcí. Uzavřena je silnice IC8 a částečně i dálnice A13 spojující Tomar a Coimbru.

  • Chorvatsko: nouzová linka konzulátu ve Splitu +385 91 6121 660
  • Portugalsko: velvyslanectví ČR v Lisabonu +351 919 319 422

„Další vysoké riziko panuje v distriktech Vila Real, Guarda, Bragança, Coimbra, Viseu, Castelo Branco, Leiria, Portalegre, Santarém, Beja e Faro. Ministerstvo zahraničních věcí doporučuje zachovávat velkou obezřetnost a vyhýbat se místům, kde probíhají aktivní lesní požáry,“ uvedlo české ministerstvo zahraničí.

Podle Asociace cestovních kanceláří je nyní v Portugalsku nejvýše tři sta klientů. „Oblast zasažená požáry je pro turisty nezajímavá a málo navštěvovaná,“ konstatoval místopředseda asociace Jan Papež.

Požáry v jižní Evropě
Zdroj: Effis/Martina Podhůrská

„Několik klientů se na nás obrátilo s dotazem na aktuální situaci. Vzhledem k tomu, že ale požáry žádnou oblast, kam posíláme klienty, přímo nezasáhly, mohli jsme je uklidnit. Nikdo zájezd nezrušil ani nechtěl měnit,“ říká mluvčí CK Fischer Jan Bezděk.

„Dosud se na požáry nikdo nedotazoval ani nás nikdo nekontaktoval. K požárům v uvedených destinacích dochází poměrně často a každoročně,“ uvádí mluvčí Firo Tour Eva Němečková. Zásadní změny v chování klientů nezaznamenali ani v cestovní agentuře Invia. „Dotazy klientů jsou stejné jako na kterýkoliv typ nestandardní situace,“ řekl Michal Tůma z agentury Invia.

Strach není důvod pro vrácení peněz

Pokud cestovní kancelář v průběhu zájezdu kvůli požáru nemůže zajistit objednané služby, musí bez odkladu a bez dalších poplatků např. poskytnout náhradní ubytování, stravování a další služby podle cestovní smlouvy a v odpovídající kvalitě.

Pokud taková opatření nelze učinit nebo je zákazník nepřijme, musí cestovní kancelář dopravit zákazníka zpět na místo odjezdu a vrátit mu rozdíl v ceně. Případné vyšší náklady na dopravu hradí kancelář. Pokud budou náhradní služby levnější, musí zákazníkovi uhradit rozdíl.

Pokud zákazník uvízne před odjezdem z destinace, je cestovní kancelář povinna zajistit dopravu zpět na místo odjezdu nebo na jiné místo návratu, s nímž bude klient souhlasit. Doprava nemusí být taková, jak je uvedeno ve smlouvě. Pokud bude dražší, musí ji doplatit cestovní kancelář. Když bude naopak levnější, musí klientovi uhradit rozdíl.

Riziko vzniku požárů v Evropě
Zdroj: Effis/Martina Podhůrská

Když kvůli požáru neodletí nebo se zpozdí letadlo, má klient právo na plnění buď od cestovní kanceláře, případně od leteckého dopravce. Ti musí zaplatit náhradní ubytování, stravování a dopravu do/z letiště do doby, než může cestující odletět – vždy však v přiměřeném rozsahu podle doby čekání.

Obavy z požáru nejsou důvodem k odstoupení od cestovní smlouvy a klient nemá nárok na vrácení plné ceny. Jedinou výjimkou je, když cestovní kancelář zájezd sama zruší. Další možností je, pokud klient předem uzavřel tzv. pojištění storna zájezdu – přesné podmínky, za jakých okolností lze peníze získat zpět, vždy stanovují jednotlivé pojišťovny.

Tyto podmínky jsou ale často omezeny jen na závažné zdravotní důvody, škody na majetku, úmrtí člena rodiny a podobně. Naopak mezi výjimkami bývá třeba psychické onemocnění nebo komplikace spojené s těhotenstvím. Některé pojišťovny navíc klientům účtují spoluúčast, například ve výši 10 procent. Existuje také pojištění na nevyužití dovolené nebo předčasný návrat. 

Rozhodující pro právo na kompenzaci není ani vydané doporučení či varování ministerstva zahraničí. „Každá cestovní kancelář řeší tyto případy individuálně. Zpravidla první možností je bezplatná změna destinace,“ vysvětluje Michal Tůma z agentury Invia.

Pokud se turista obává na dovolenou odjet, přestože v jeho destinaci přímo nebezpečí nehrozí, záleží řešení situace už jen na jeho dohodě s cestovní kanceláří nebo agenturou. „Klientům se vždy snažíme vyjít maximálně vstříc. Většinou se stává, že poté, co klientovi zjistíme přesné informace z místa, obavy pominou,“ vysvětluje mluvčí CK Fischer. 

Evakuace? Jen výjimečné řešení

Návrat turistů z oblasti postižené požáry řešila před jedenácti lety cestovní kancelář Evroškol. Z řeckého poloostrova Chalkidiki tehdy převezla zpět do Česka 90 dětí a další zájezdy zrušila. Převoz firma vyčíslila na tři miliony korun, které poté žádala od státu, ale neuspěla.

K evakuaci turistů ale dochází jen výjimečně. Když v roce 2015 došlo k teroristickému útoku v tuniském letovisku Súsa, projevilo o dřívější návrat domů zájem asi 40 Čechů. Na místě jich přitom byly zhruba tři tisíce.

Česká diplomacie tehdy navrhovala vyslat pro turisty speciální letadlo, kvůli malému zájmu se tak ale nestalo. Speciál nevyslalo ani Německo či Británie, podle nichž útok nebyl tak mimořádnou situací, aby vyžadovala takto výjimečný krok.

Velké české cestovní kanceláře tehdy nabídly bezplatnou výměnu destinace nebo hotelu pro klienty, kteří měli zájezd do Tuniska zaplacený, případně vrácení celé zaplacené částky. Ani tak ale většina Čechů nabídky nevyužila a do země odletěla. Podobný scénář cestovní kanceláře zažily také při nepokojích v Egyptě v roce 2011, které se okrajově dotkly i letovisek. Kanceláře pouze pozastavily nabídku zájezdů do rizikových oblastí.