Digitální gramotnost českých žáků i učitelů pokulhává. Vládní strategii navzdory

Události: Školy a digitální vzdělávání (zdroj: ČT24)

Už tři roky má v Česku fungovat výuka informatiky podle nových pravidel. Vláda tehdy přijala strategii digitálního vzdělávání, čímž chtěla výuku posílit a zkvalitnit. Podle učitelů se ale plnění této vládní strategie stále zpožďuje. Nedaří se zejména rozvíjet celkovou digitální gramotnost žáků i samotných kantorů.

„Ten školní vzdělávací plán je už trochu zastaralý a nestíhá jakoby ty moderní technologie a vývoj,“ myslí si Břetislav Hájek, student 3. ročníku Gymnázia Český Brod, který z tisícovky studentů soutěže v kybernetické bezpečnosti postoupil mezi 30 nejlepších. Na počítače ve škole si nestěžuje, výuka podle něj ale pokulhává.

Školy velmi přivítaly vládní strategii digitálního vzdělávání, která měla učitelům a žákům pomoct. Počítá s úpravou vzdělávacích programů nebo stanovením standardů, co by měli učitelé z oblasti IT umět a znát. Jenže její realizace pokulhává. „Stále chybí obecně vzdělávání učitelů, kteří přijdou do praxe, aby s digitálními technologiemi uměli zacházet. Hlavně didakticky a hlavně v tom svém oboru,“ potvrzuje za školské informatiky Martin Lána.

Školní výuka IT
Zdroj: ČT24

Zhruba 70 procent učitelů informatiky je přitom neaprobovaných a na počítače nemají učitelé ani dost času. Informatika se teď na základních školách vyučuje jen jednu hodinu týdně na prvním i na druhém stupni. Na středních pak podle jejich zaměření. „Učíme věci, které už dávno umím. I většina lidí už to dávno umí a je to spíš taková otrava,“ hodnotí Břetislav Hájek školní výuku informatiky.

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) přiznává, že strategii se podle plánu naplňovat nedaří. „Souhlasím s odborníky, že v případě digitálního vzdělávání jsme – ne tedy tyhle dva roky, ale už dlouhou dobu – přece jenom trošku pozadu oproti ostatním zemím,“ říká.

Opozice kritizuje i to, že školy nemohou volně disponovat penězi tak, aby digitální gramotnost dětí i učitelů mohly rozvíjet. „Ředitelé nemohou dostatečně svobodně nakládat s finančními prostředky, které dostávají,“ tvrdí bývalý ministr školství a současný předseda ODS Petr Fiala.