ŘSD: Dálnice D1 za hranicí životnosti, řidiči musí počítat s dalšími uzavírkami

V létě se má na D1 opravovat až devět úseků najednou (zdroj: ČT24)

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) představilo nová opatření, která mají zlepšit plynulost provozu i bezpečnost na nejstarší české dálnici D1. Jde například o lepší způsob varování před kolonou nebo uzavírkami. Na nejvytíženější české dálnici pracují v současné době dělníci na celkem sedmi úsecích.

Ministerstvo dopravy původně mluvilo až o devíti úsecích, kde by měla probíhat modernizace. Podle šéfa resortu Dana Ťoka (za ANO) však práci na některých místech komplikují stavební povolení nebo ekologičtí aktivisté. To je podle něj například úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. 

„V okamžiku, kdy získáváme stavební povolení, se Děti země odvolají, zpochybní nám všechny posudky, a tím pádem celou stavbu odsouvají o půl roku nebo o rok,“ kritizoval Dan Ťok. Modernizace celé dálnice má skončit v roce 2020.

Dálnice D1 se postupně rozšiřuje v úseku mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru. Celá modernizace je rozdělena do 21 úseků, které se opravují postupně.

Modernizace dálnice D1 (stav k 3/2017)
Zdroj: ŘSD

Podle Ťoka přispělo k plynulosti a bezpečnosti dopravy na opravovaných místech úsekové měření rychlosti. Za překročení osmdesátikilometrové povolené rychlosti řidiči dostávají pokuty. „Ředitelství silnic a dálnic dokončuje soutěž na další měření, v tomto roce bychom rádi měli osazených pět úseků, kde se bude měřit,“ dodal ministr.

Podle ředitele ŘSD Jana Kroupy se ale musí řidiči připravit na další uzavírky, podle něj už je totiž dálnice za hranicí životnosti. „Ředitelství silnic a dálnic se dlouhodobě snažilo opravovat povrch dálnice, aby byl sjízdný. Ale ty největší vady, které tam vznikaly, jsou spíše ve spodních částech,“ dodal Kroupa.

Hustý provoz na D1 má polevit po dokončení druhé dálnice spojující Čechy a Moravu, tedy D35. Na dvou úsecích v Pardubickém kraji letos začal archeologický průzkum a ještě v tomto nebo příštím roce by mohla být zahájena samotná stavba. Kompletní dokončení D35 se podle Ťoka plánuje mezi roky 2025 a 2030.