Termín letošních sněmovních voleb, které prezident Miloš Zeman stanovil na 20. a 21. října, byl v úterý vyhlášen ve Sbírce zákonů. Oficiálně tak začala volební kampaň a tím pádem i přísnější pravidla pro kandidující strany a hnutí i pro jejich podporovatele. Kampaň pro sněmovní volby skončí až vyhlášením jejich celkových výsledků.
Termín voleb vyšel ve sbírce zákonů, oficiálně tak začala předvolební kampaň
Každá ze stran bude moci do kampaně investovat maximálně 90 milionů korun. Do limitu se započítají i částky, které by za strany s jejich vědomím zaplatil někdo jiný. Všechny výdaje na kampaň musejí přecházet přes transparentní volební účet, který si musí každá kandidující strana zřídit nejpozději v nadcházejících pěti dnech.
Adresu svých internetových stránek, kde budou zveřejňovány informace o financování volební kampaně, zřízení volebního účtu a adresu internetových stránek, na kterých bude účet přístupný, musejí strany oznámit Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí.
Za porušení těchto pravidel může udělit až půlmilionovou pokutu, za překročení finančního limitu pak může být postih ještě vyšší.
Do volební kampaně budou moci zasáhnout také nekandidující občané a instituce. Musejí se ale registrovat u úřadu pro dohled nad stranami a do svých aktivit v rámci kampaně nesmějí vložit více než 1,8 milionu korun.
Jednou z nich je organizace Frank Bold, která stojí za sdružením Rekonstrukce státu. V rámci kampaně se rozhodla poděkovat na billboardech desítce senátorů, kteří pomohli v horní komoře zablokovat plošné výjimky na zveřejňování registru smluv.
Horká část volební kampaně odstartuje na podzim
Strany a hnutí budou mít na sestavení a odevzdání kandidátek čas do 15. srpna. O tom, které z nich budou k volbám připuštěny, rozhodnou krajské úřady a pražský magistrát nejpozději 1. září.
5. září by pak měla Státní volební komise vylosovat volebním uskupením čísla, pod nimiž budou kandidovat. Strany a hnutí mohou čísla využít i ve volební kampani. Její horká část, která je spojena s vysíláním volebních spotů v České televizi a Českém rozhlase, začne 4. října. Voliči dostanou hlasovací lístky do poštovních schránek do 17. října.