Termín voleb vyšel ve sbírce zákonů, oficiálně tak začala předvolební kampaň

Termín letošních sněmovních voleb, které prezident Miloš Zeman stanovil na 20. a 21. října, byl v úterý vyhlášen ve Sbírce zákonů. Oficiálně tak začala volební kampaň a tím pádem i přísnější pravidla pro kandidující strany a hnutí i pro jejich podporovatele. Kampaň pro sněmovní volby skončí až vyhlášením jejich celkových výsledků.

Každá ze stran bude moci do kampaně investovat maximálně 90 milionů korun. Do limitu se započítají i částky, které by za strany s jejich vědomím zaplatil někdo jiný. Všechny výdaje na kampaň musejí přecházet přes transparentní volební účet, který si musí každá kandidující strana zřídit nejpozději v nadcházejících pěti dnech.

Adresu svých internetových stránek, kde budou zveřejňovány informace o financování volební kampaně, zřízení volebního účtu a adresu internetových stránek, na kterých bude účet přístupný, musejí strany oznámit Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí.

Za porušení těchto pravidel může udělit až půlmilionovou pokutu, za překročení finančního limitu pak může být postih ještě vyšší.

Do volební kampaně budou moci zasáhnout také nekandidující občané a instituce. Musejí se ale registrovat u úřadu pro dohled nad stranami a do svých aktivit v rámci kampaně nesmějí vložit více než 1,8 milionu korun.

Jednou z nich je organizace Frank Bold, která stojí za sdružením Rekonstrukce státu. V rámci kampaně se rozhodla poděkovat na billboardech desítce senátorů, kteří pomohli v horní komoře zablokovat plošné výjimky na zveřejňování registru smluv.

Horká část volební kampaně odstartuje na podzim

Strany a hnutí budou mít na sestavení a odevzdání kandidátek čas do 15. srpna. O tom, které z nich budou k volbám připuštěny, rozhodnou krajské úřady a pražský magistrát nejpozději 1. září.

5. září by pak měla Státní volební komise vylosovat volebním uskupením čísla, pod nimiž budou kandidovat. Strany a hnutí mohou čísla využít i ve volební kampani. Její horká část, která je spojena s vysíláním volebních spotů v České televizi a Českém rozhlase, začne 4. října. Voliči dostanou hlasovací lístky do poštovních schránek do 17. října.