Obce a kraje dostanou 38 milionů na ekologičtější dopravu, hlavně elektromobily

Události: Dotace na vozy s alternativním pohonem (zdroj: ČT24)

Obce a kraje nakoupí 265 nových aut s alternativním pohonem, hlavně elektromobily. Stát na ně přispěje skoro 38 miliony korun. Zatím tak rozdělí asi třetinu ze sta milionů, které na podzim na rozvoj čisté mobility vyčlenil. V budoucnu plánuje nabídnout dotace i ostatním motoristům.

K lídrům čisté městské mobility v Česku patří Třinec. „Převážná část městské hromadné dopravy bude zajišťována elektrobusy. Každý krok, který přispěje ke zlepšení ovzduší, stojí za to,“ míní starostka Věra Palkovská (Osobnosti pro Třinec).

„Doba nabíjení bateriových packů z nuly do úplného nabití se pohybuje kolem pěti hodin,“ uvádí provozní ředitel firmy Arriva Morava Armin Cieslar.

Dopravce nakoupil vozidla díky evropským dotacím. Aut s čistším pohonem přibude ale i díky těm státním. Resort životního prostředí nabídl například na nákup elektromobilů 220 tisíc korun – a právě o ně byl největší zájem.

Dotace na čistou mobilitu
Zdroj: ČT24/MŽP

„Díky této výzvě bychom zvýšili o 20 procent počet elektromobilů, které dneska jezdí na českých silnicích,“ doufá ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Automotoklub očekával zájem ještě vyšší, hlavně o vozy na stlačený zemní plyn. Počet bateriových aut je podle něj překvapením. „Elektromobil sice je čistější než CNG vozidlo, ale z druhého pohledu na ovládání a případně nabíjení jsem spíš čekal úspěch CNG,“ říká mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

I proto, že peníze zbyly, stát letos dotace pro obce a kraje zopakuje. 

Německo podporuje nákup aut i budování nabíjecích stanic

Podpora nákupů elektromobilů je zásadní, protože nelze přehlédnout jejich vysokou cenu. Již u aut, která svojí velikostí zapadají do segmentu C, se často pohybuje kolem 900 tisíc až milionu korun. To je více než dvojnásobek toho, co dají zákazníci za podobné modely aut se spalovacím motorem. Například elektrický Volkswagen Golf stojí nejméně 960 tisíc korun, zatímco auto s benzinovým motorem stojí v základní výbavě 412 tisíc.

Tento rozdíl se rozhodla německá vláda loni alespoň částečně snížit zavedením příspěvků na nákup vozidel s elektrickým či hybridním pohonem, a to až ve výši čtyř tisíc eur (v přepočtu 110 tisíc korun). Původně dokonce kabinet uvažoval o pětitisícové podpoře. Navíc elektromobily také budou na deset let osvobozeny od daně z vlastnictví motorového vozidla. 

Podpora rozvoje infrastruktury je pak v Německu s obdobnými českými programy v Česku nesrovnatelná svým objemem. Německo plánuje v příštích letech dát jen na rozvoj nabíjecích stanic 300 milionů eur.

Postup německé vlády se ale setkal i s kritikou. Odpůrci státních dotací odkazovali například na studii Frauenhoferova institutu pro ministerstvo dopravy, která ukázala, že při výrobě elektromobilu vzniká o 60 procent víc emisí CO2 než při výrobě klasického auta a rozdíl se vyrovná až po ujetí sta tisíc kilometrů.

Uložit