Soud kvůli železničnímu neštěstí ve Studénce míří zřejmě do finále. Je už hotový znalecký posudek

Po více než půldruhém roce bude v druhé polovině května u Okresního soudu v Novém Jičíně pokračovat projednávání okolností železničního neštěstí ve Studénce, při kterém v roce 2008 vlak narazil do trosek zříceného mostu. Nehodu mezinárodního rychlíku Comenius osm lidí nepřežilo. Znalecký posudek, na nějž soud tak dlouho čekal, je už hotový. Pravděpodobně jde o poslední důkaz, po výslechu jeho autorů by mohl padnout rozsudek.

Experti Univerzity Pardubice z Ústavu pro analýzu dopravních nehod na posudku pracovali několik měsíců. Podle děkana fakulty Iva Drahotského to bylo dáno složitostí případu. „Spis má 11 000 stran, se kterými jsme se museli seznámit. I to ovlivní délku práce na znaleckém posudku,“ řekl.

Také se čekalo na vyhodnocení experimentu, který provedli odborníci z Dopravní fakulty Jana Pernera. Loni na podzim zkoumali zátěžovým testem nosnost konstrukčních prvků, které podpíraly opravovaný most těsně před jeho zřícením. Při zkoušce nepoužili model, ale skutečné podpěrné konstrukce odpovídající těm, jež stavbaři instalovali ve Studénce. Experiment měl být klíčový pro vypracování znaleckého posudku.

Proces bude pokračovat 16. až 18. května. Na programu bude výslech autorů posledního posudku.

Předseda senátu, soudce Jaromír Pšenica, už dříve řekl, že to bude pravděpodobně poslední provedený důkaz. Následně budou moci žalobce, obhájce či obžalovaní navrhnout další svědky. Podle předsedy senátu je ale nepravděpodobné, že by další návrhy na doplnění dokazování připustil. „Další svědci by nám už nic dalšího neobjasnili,“ míní.

Podle obžaloby byla příčinou tragické nehody souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele – firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, jež pro subdodavatele pracovala.

  • Pár metrů od přejezdu došlo 8. 8. 2008 k jedné z nejtragičtějších nehod, které se v Česku na železnici kdy staly. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, další dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo celkem 95 pasažérů a škoda přesáhla 177 milionů korun.
  • 22. července 2015 vjel kamion naložený plechy na přejezd v době, kdy už 30 vteřin svítila červená světla. Řidiče uvěznily na kolejišti závory, mezi kterými zůstal stát. Do návěsu narazil v rychlosti kolem 140 kilometrů v hodině rychlík Pendolino. Dva lidé zemřeli na místě, třetí v nemocnici, další tři včetně strojvůdce utrpěli těžká zranění. Řidič přežil a je obžalovaný z obecného ohrožení z nedbalosti.
  • Podobná situace se stala na konci října 2015. Kamion naložený kovovým materiálem vjel na přejezd na červenou. Asi tři vteřiny před příjezdem rychlíku, který se blížil rychlostí 140 kilometrů v hodině, prorazil řidič z Portugalska závoru a střetu zabránil.  Soud ho potrestal pokutou 100 tisíc korun a zákazem řízení v Česku na 2,5 roku. Jak potvrdily kamerové záznamy z přejezdu, řidiči tam jezdí na červenou běžně.