Co s Jaky? Poslední ruská letadla v armádě dosluhují, údržba stojí desítky milionů

Ministerstvo obrany už má jen čtyři měsíce na to, aby vyřešilo dlouho odkládaný armádní problém - co se zastaralými ruskými letouny Jak-40. Ministr Martin Stropnický z hnutí ANO se v únoru zavázal, že jeho úřad rozhodne o náhradě těchto letadel ještě v první polovině roku 2017. První stroj typu Jak-40 odstartoval v Sovětském svazu před více než padesáti lety. Poslední dva tyto letouny měly být z české armády vyřazeny během let 2015 až 2017. Místo toho zaplatí ministerstvo obrany desítky milionů korun za jejich další údržbu.

Armáda má nyní k dispozici dva stroje Jakovlev Jak-40, které slouží mimo jiné k přepravě ústavních činitelů. Podle Martina Stropnického bude jeden letoun z provozu vyřazen za dva roky, druhý za tři. Ministerstvo proto musí uvažovat o pořízení náhrady.

Není však zatím jasné, čím dosluhující letadla nahradí. Mezi možnými variantami je pořízení dalších dvou letadel CASA.

Stropnický chce „zelená letadla“

„Vždy budu pro náhradu v kategorii takzvaných zelených letadel, to znamená letadel, která jsou v první řadě pro vojenské použití, ale nabízejí také možnost přepravy pasažérů,“ řekl ministr. Chtěl by proto, aby do nových letounů bylo možné připevnit klasické sedačky nebo zdravotnické zařízení pro převoz pacientů a raněných. Půjde o investici v řádu miliard.

Stejné schopnosti mají teď čtyři armádní stroje CASA. V roce 2021 by mělo také skončit další z menších dopravních letadel Challenger. Podle Stropnického by delší provoz stál „obrovské peníze“.

Schvalovací proces nahrazení letadel Jak-40 by měl podle ministra skončit ještě v prvním letošním pololetí. „Je to docela složité, protože mluvíme o miliardách,“ řekl. Jaký typ bude chtít ministerstvo konkrétně koupit, nechtěl zatím Stropnický komentovat.

„Logická varianta je pořízení dalších dvou letounů stejného typu, které už armáda provozuje, protože by tím odpadla nutnost přezbrojení a přeškolení personálu,“ míní letecký publicista Tomáš Soušek.

Upřesnil, že se nebude kupovat velkokapacitní stroj, protože je ekonomičtější si takové letadlo pronajmout. Společné využívání několika velkých dopravních letadel Airbus A400M nedávno několika zemím včetně Česka nabídlo Německo. Stropnický vzájemnou spolupráci nevyloučil. „Docela bych přivítal, kdybychom se s nimi dokázali dohodnout,“připustil.

Servis Jaků za desítky milionů

Servisní služby pro letouny Jak-40 bude pro české letectvo zajišťovat společnost Glomex MS. Smlouva téměř za 65 milionů korun platí do listopadu 2020. Hlavním subdodavatelem je běloruský Minský závod civilního letectví, který má s opravami i údržbou letounů Jak-40 dlouholeté zkušenosti.

Události: Ruským letounům v české armádě už definitivně zvoní hrana (zdroj: ČT24)

Jak uvedl týdeník Euro, neustálé opravy starých letadel a odsouvání jejich náhrady znervózňují politiky. Právě jejich delegace využívají Jaky k cestám po Evropě nejčastěji. Už v květnu 2016 si členové sněmovního výboru před zástupci generálního štábu otevřeně stěžovali. Odpověď byla jednoduchá. Na nákup nových tryskáčů chybějí peníze a minimálně do roku 2020 se na tom nic nezmění.

„V současné době máme rozpracováno několik variant nahrazení letounů Jak-40. Vzhledem k tomu, že jde o finančně náročný projekt, je jeho realizace podmíněna dostatkem finančních prostředků,“ sdělil v červnu 2016 mluvčí generálního štábu Jan Šulc.

Jak uvedl týdeník Euro, musí se politici smířit s tím, že s třímotorovým letounem, do něhož se nastupuje zezadu, budou do Bruselu létat několik dalších let. A vojsko utratí desítky milionů za udržení obstarožní techniky.

Poslední velký letecký tendr české armády proběhl v roce 2009. Tehdy si armáda pořídila právě čtyři letadla CASA. Kvůli nákupu je stále stíhaná tehdejší ministryně obrany Vlasta Parkanová.