Z „vejtřasky“ je starší dáma. Šarm ale neztratila

18. února 1952 byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární vůz známý spíše jako „vejtřaska“ byl vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našel i v zemědělství nebo na stavbách. Konstrukčně vycházel ze sovětských zilů či amerických studebakerů, výsledek byl ale plně dílem českého týmu.

Konstrukce a příprava výroby tehdy zabraly rekordně krátkou dobu - od první čáry na rýsovacím prkně k sériovému automobilu uplynulo necelých 20 měsíců. Prototyp přitom vyjel z dílen jen pět měsíců poté, co národní podnik Praga dostal v srpnu 1951 za úkol vyvinout střední nákladní automobil do těžkého terénu.

První škobrtání

Hned první jízda prototypu však dlouhého trvání neměla. Pamětníci vzpomínají, že už na dvoře mu prasklo ložisko spojovacího hřídele. I přes tuto drobnou závadu ale následovaly zkoušky prototypů, po kterých automobil doznal jen několika změn.

„Vejtřaska“ vynikala terénními schopnostmi díky žebřinovému rámu a její průchodnost zvyšovaly také redukce v nábojích kol. Na druhé straně neposkytovala přílišný komfort, do čehož se dá počítat i vysoká hlučnost motoru.

Zlatá léta

Během dlouhých let výroby prošla Praga V3S jen lehkými modifikacemi, větší změny se uskutečnily až na počátku 80. let, když už se automobil vyráběl v Bratislavských automobilových závodech (BAZ). Poslední vozy vyjely z BAZ v roce 1990, i když výroba měla oficiálně skončit už o dva roky dříve.

Odchod do důchodu

Ovšem tím svou pouť legenda ještě nekončila. Později se nové vozy vyráběly ve Vojenském opravárenském podniku v Přelouči (kde dostaly vodou chlazené motory Avia), jinde zase procházely automobily rozsáhlými modernizacemi.

Události ČT: Praga V3S byla nejdéle vyráběným nákladním autem v Československu (zdroj: ČT24)

Československá armáda v minulosti používala až 25 tisíc kusů Pragy V3S a česká armáda dodnes ještě několik vozů v původním vzduchem chlazeném provedení provozuje. „Vejtřasku“ však postupně nahrazují modely Tatra T 815, T 810 a Tactic.