EU pošle miliardy na železniční tunel u Plzně i silnici na Slovensko

Evropská komise schválila proplacení 161 milionů eur (4,4 miliardy korun) z Fondu soudržnosti na dopravní stavby v Česku. Největší část bude tvořit příspěvek na stavbu železniční přeložky z Plzně do Rokycan, evropské peníze půjdou také na stavbu dálnice D35 a na stavbu nové kapacitní silnice u Třince.

Fond soudržnosti Evropské unie se liší od strukturálních fondů a peníze z něj jdou na přímé financování velkých dopravních staveb a projektů z oblasti životního prostředí. Česko z něj nyní dostane 161 milionů eur, tedy přes čtyři miliardy korun na jednu železniční a dvě silniční stavby. Jde o jedny z posledních staveb, které ještě spadaly pod starý operační program z programovacího období, které skončilo v roce 2013.

„Jsme rádi, že celý dlouhý proces schvalování projektů v Evropské unii je za námi, je to potvrzeno. Navíc Evropská komise přislíbila, že se do konce roku pokusí schválit zbývající tři projekty z programovacího období OPD I,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Největší část peněz z Fondu soudržnosti pošle EU na stavbu železniční přeložky mezi Plzní a Rokycany. Půjde o 62,5 milionu eur, tedy asi 1,7 miliardy korun z celkových 3,9 miliardy. Stavba je součástí třetího tranzitního koridoru (Cheb–Praha – Mosty u Jablunkova) a zahrnuje i nový nejdelší železniční tunel v Česku.

Jízdní dobu by měla přeložka zkrátit asi o deset minut, tedy polovinu z času, který vlaky potřebují k cestě z Plzně do Rokycan dnes. „Jízdní doba expresů z Prahy do Plzně se tak zkrátí zhruba na jednu hodinu,“ slíbil mluvčí Neřold.

Dalších 56,8 milionu eur čili asi 1,5 miliardy korun pošle EU na stavbu dálnice D35 u Opatovic nad Labem a 41,8 milionu eur (1,1 miliardy korun) podpoří stavbu přeložky silnice I/11 u Třince. Mezi Nebory a Bystřicí vzniká jedenáctikilometrová čtyřpruhová silnice, která by měla spolu s navazující přeložkou silnice I/68 vytvořit kapacitní spojení od dálnice D48 až k Bystřici a výrazně tím zjednodušit cestování z Ostravy či Frýdku-Místku na Slovensko.

„Když EU investuje do dopravních staveb celoevropského významu, těží z toho nejenom místní ekonomika, ale také ekonomika EU jako celku. Právě to tyto tři projekty zajistí díky lepšímu spojení z České republiky do Německa a na Slovensko,“ uvedla evropská komisařka pro regionální politiku Corina Cretuová.