Den obětí dopravních nehod připomíná rizika, vše je ale v rukou řidičů

UDÁLOSTI: Na českých silnicích letos zemřelo 498 lidí (zdroj: ČT24)

Na silnicích letos zatím zemřelo kolem 498 lidí, loni za celý rok 660. Nejsou to sice nejhorší čísla, letošní rok by naopak mohl skončit nejlépe v historii, ale v přepočtu na sto tisíc obyvatel stále vychází podstatně horší výsledek než například v Německu. Vážné dopravní nehody navíc nekončí vždy smrtí, trvalé následky zůstávají mnoha těžce zraněným. Těch jsou každý rok tisíce, jak ostatně tradičně koncem listopadu připomněl pietní akt i bohoslužby věnované památce obětí nehod.

Poslední dva roky se statistika tragických nehod na českých silnicích zhoršovala, a tak zatím zůstává rok 2013 tím nejpříznivějším za poslední desítky let. Letošní rok by mohl být ještě příznivější. Od ledna do října přišlo o život 472 lidí a 2191 jich utrpěla těžká zranění. Absolutní pokles počtu dopravních nehod znamená i zlepšení v čísle, které se používá pro relevantní mezinárodní srovnání.

Nejaktuálnější tabulka Světové zdravotnické organizace pracuje s daty z roku 2013, tedy na českých silnicích zatím historicky nejlepšího. Tehdy bylo výsledkem přepočtu obětí nehod na sto tisíc obyvatel číslo 6,1. Byl to stejný výsledek, jakým skončil rok v Itálii, trochu lepší třeba oproti Belgii (6,7), ale horší ve srovnání s Rakouskem (5,4), Německem (4,3) nebo Nizozemskem (3,4).

obrázek
Zdroj: ČT24

Podle ředitele oddělení BESIP ministerstva dopravy Martina Faráře se po zhoršení v posledních dvou let poměrné číslo v Česku zvýšilo k sedmi. „To je údaj, který mělo Švédsko, které je považováno za jednu z nejbezpečnějších zemí, před patnácti lety,“ podotkl.

Po každém mrtvém zůstávají blízcí

Jak připomněl David Tichý z ostravského krizového centra, stanovila Světová zdravotnická organizace 20. listopad za světový den obětí dopravních nehod. „Všichni tito lidé měli své blízké, pozůstalé, kterým chceme vyjádřit solidaritu a podporu,“ podotkl.

Dodal, že se blízcí každého člověka, který zemře při dopravní nehodě, vzpamatovávají několik měsíců. Některým experti pomáhají až čtrnáct měsíců. „Počítá se s tím, že první rok je nejhorší a všichni pozůstalí zažívají všechny svátky, výročí bez svého blízkého. Pak přijde první výročí, ještě kousek poté jsme s těmi lidmi v kontaktu a spolupracujeme,“ vysvětlil.

Den obětí dopravních nehod připomněl pietní akt u symbolického památníku na nultém kilometru dálnice D1 a také bohoslužby na mnoha místech v Česku.

Symbolický hřbitov obětí dopravních nehod u dálnice D1
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

Dítě na nárazníku, cyklista na čelním skle

Obětí nehody se přitom může stát kdokoli. Někteří řidiči si budou navždy pamatovat dítě, které vyběhlo zpoza zaparkovaného auta, jiní cyklistu, který bez varování odbočil doleva, a další řidiče motocyklu, který se naopak náhle pokusil odbočit z levého pruhu doprava.

Na chodce, cyklisty a řidiče motocyklů jako na nejzranitelnější účastníky provozu se v poslední době stále důrazněji soustředí policisté i ministerstvo dopravy. Je to na místě. Letos jich za deset měsíců na silnicích zemřelo 181, tvoří tedy téměř dvě pětiny celkového počtu obětí.

Kdo byl usmrcen
Zdroj: ČT24/Policie ČR

Jak důležité je uchránit je před nehodami, ukázalo například letošní září. Měsíc skončil obzvlášť příznivě, ředitel dopravní policie Tomáš Lerch však upozornil, že to bylo jen proto, že zemřelo mnohem méně chodců či cyklistů. „Naopak v případě řidičů osobních či nákladních automobilů jsou následky obdobné jako v loňském roce,“ řekl Lerch.

Rychlost, nepozornost

Většina lidí však stále umírá v autech a nejvíce obětí je v kategorii řidičů osobních vozidel. Nejčastěji umírají kvůli příliš rychlé jízdě (nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky), vjetí do protisměru a nevěnování se řízení.

Podle BESIPu je jen v deseti procentech případů hlavní příčina nehody jiná než lidský faktor. „Jsou to zbytečné nehody, řidiči často hazardují,“ uvedl Miroslav Šimeček z ředitelství služby dopravní policie.

Vydáno pod