Jedenáct lidí zemřelo koncem týdne na silnicích, tragédie narušily příznivý vývoj

Tragicky začal říjen na silnicích. Během dvou dnů zahynulo sedm lidí a po započtení pátku přišlo během víkendu při nehodách o život dokonce jedenáct lidí. Dosavadní letošní statistiky nehod přitom byly relativně příznivé. Například v září zemřelo na silnicích nejméně lidí v historii.

Jedenáct mrtvých za sebou na silnicích v Česku zanechal konec minulého týdne. Poměrně nejpříznivějším dnem byla sobota, kdy zahynuli tři lidé, zatímco v pátek a neděli přišly při nehodách o život pokaždé čtyři lidé.

Zatímco v sobotu se policisté mohli pochlubit předběžnou statistikou, podle které v září klesl počet obětí dopravních nehod zhruba o třetinu, a to zejména díky tomu, že mnohem méně umírali cyklisté, chodci a řidiči motocyklů, na přelomu září a října se tragédie nevyhýbaly ani jim.

Osmašedesátiletý cyklista zahynul při střetu s osobním autem na Tachovsku již poslední zářijový den. Řidiče, který po nehodě ujel, policie nyní stíhá pro celou sérii trestných činů. „Byl obviněn ze spáchání trestného činu usmrcení z nedbalosti, dále z neposkytnutí pomoci řidičem dopravního prostředku. Protože byl pod vlivem alkoholu a drog, bude stíhán i pro ohrožení pod vlivem návykové látky, a protože měl zákaz řízení, je to současně trestný čin maření úředního rozhodnutí,“ shrnula policejní mluvčí Dana Brožová.

Na Rokycansku zase v neděli zahynul po střetu s osobním autem chodec a v sobotu na dálnici D1 u Brna zemřel motorkář. Pětadvacetiletý muž narazil do bagru, který právě vyjížděl ze stavby. Kvůli nehodě byla dálnice poblíž sjezdu na Brno-Slatinu déle než dvě hodiny uzavřena.

Tragické statistiky z konce týdne nenavázaly na dosavadní vývoj tragických nehod v letošním roce, který je poměrně příznivý. Od počátku roku do konce září zahynulo 405 lidí, průměrně se tedy stalo 1,5 tragické nehody za den, zatímco o víkendu se stalo každý den tři a více takových havárií. Pokud bude říjen pokračovat již lépe, mohl by letošní rok být na silnicích nejlepší v historii.

Zatím je nejpříznivější přinejmenším od roku 1970 a počet mrtvých je i výrazně nižší než v letech 2014 a 2015 za shodné období. „Průběh roku ovlivňuje několik faktorů. Je to intenzita silničního provozu, je to počasí, které umožňuje či naopak neumožňuje pohyb zranitelných účastníků na komunikacích a podobně,“ podotkl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Podle dlouhodobé policejní statistiky zahynulo za devět měsíců nejvíce lidí v roce 1971, tehdy přišlo o život 1162 lidí. Více než tisíc lidí během tři čtvrtě roku zahynulo na silnicích naposledy v roce 2003 (tehdy 1002).