Perseidy jsou kosmické smetí, kometa se znovu přiblíží k Zemi v roce 2126, tvrdí Šifner

V noci ze čtvrtka na pátek a z pátku na sobotu mohou pozorovatelné spatřit na nebi takzvané Perseidy. Zástupce ředitele Hvězdárny a planetária hlavního města Prahy Jan Šifner však v rozhovoru ve Studiu ČT24 upozornil, že nejde o padající hvězdy, jak se někdy uvádí. Kometa, která za sebou Perseidy zanechává, se podle něj znovu přiblíží k Zemi až v roce 2126. Perseidy lze sledovat živě na stránkách americké NASA nebo na stránkách space.com.

Co jsou Perseidy a jak vznikají?

Nejsou to padající hvězdy, jak se často uvádí. Je to kosmické smetí, které po sobě zanechává kometa. Jde vlastně o úlomky, které odpadávají z jejího jádra. Není to tedy prach, prach a plyn vytváří ohon, ale Perseidy jsou kousíčky hmoty. Když se Země zkříží s dráhou těchto úlomků, tak se dostanou do atmosféry, kde shoří a zanechají za sebou světelnou stopu.

VIDEO: Space.com nabízí záběry ze čtvrteční noci a připravuje přenos v noci z pátku na sobotu:

Kdy a kde je nejlepší Perseidy sledovat?

Nedá se říct přesně hodina a minuta, ale je to ve druhé polovině noci. Až zapadne měsíc, což by mělo být relativně brzy, tak se nad obzorem objeví souhvězdí Pegas a od něj na východ je viditelné souhvězdí Persea, ze kterého vylétává proud meteoritů. Z tohoto místa se budou rozprskávat po celé obloze.

Souhvězdí Persea najdete poblíž Velkého vozu a Kasiopeji
Zdroj: Space.com

Jde o jediný pozorovatelný meteorický roj?

Pozorovatelných meteorických rojů je během roku nejméně patnáct. Některé jsou viditelné lépe, jiné hůře. Perseidy jsou ale takový šlágr, je to tak zpropagované, že se prostě každý musí podívat.

Perseidy sledovali i astronomové v Orlických horách (zdroj: ČT24)
  • Nejstarší informace o pozorování Perseid pocházejí z roku 36 z Číny, podobné zprávy jsou i z Japonska a Koreje. První známé pozorování v Evropě pochází z roku 811. Římané si podle některých zdrojů představovali Perseidy jako ejakulaci boha Priapa.
  • V roce 1762 objevil holandský přírodovědec Pieter van Musschenbroeck, že se zvýšená meteorická aktivita opakuje každý rok. V roce 1835 uveřejnil belgický astronom Adolphe Quetelet zprávu o roji „vylétajícím“ ze souhvězdí Persea. Jako první upozornil na shodu drah Perseid a komety 109P/Swift-Tuttle v roce 1861 italský astronom Giovanni Schiaparelli.