V4 chce blokovat záměr Komise zakázat přespávání v kamionech

Visegrádská skupina hodlá zablokovat záměr Evropské komise zakázat řidičům kamionů přespávat v kabinách svých vozů. Po jednání v Praze to oznámili ministři dopravy V4. Se svými kolegy z Rakouska a Slovinska se také zavázali snižovat počet dopravních nehod.

„Na silnicích Evropské unie denně umírá 70 lidí. Je to obrovské číslo. Já si myslím, že je potřeba ho připomínat, protože není odpovědné, abychom nečinně nebo s malým úsilím přihlíželi tomu, že takové množství lidí zcela zbytečně zemře,“ uvedl na tiskové konferenci po jednání ministrů dopravy zemí V4, Rakouska a Slovinska šéf českého resortu Dan Ťok (nestraník za ANO).

Upozornil, že za první čtvrtletí tohoto roku se na silnicích přihodil rekordně nízký počet fatálních nehod, přesto se svými kolegy hovořil o krocích, které by měly bezpečnost silničního provozu zvýšit.

„Podepsali jsme deklaraci, která říká, že chceme o 50 procent snížit smrtelné nehody, o 40 procent nehody s vážným zraněním,“ popsal výsledek schůzky Ťok. „Myslím si, že jsou to cíle, které jsou sice těžké, ale dosažitelné. My jsme vůči našim občanům povinni na těchto cílech pracovat a dosáhnout jich,“ dodal. 

Výchova, body, kontroly

Konkrétně se chce se svými kolegy zaměřit na pozitivní výchovu řidičů a legislativní úpravy, jež by v České republice měly spočívat ve změně bodového systému. Třetí oblastí by pak měly být pravidelné a častější kontroly dopravní policie na silnicích.

Na Slovinsku probíhá v těchto dnech „tichá stávka dopravních policistů“, kteří nevybírají pokuty. Slovinský ministr dopravy svým kolegům sdělil, že nečinnost policistů se okamžitě negativně projevila v chování účastníků silničního provozu. Z toho plyne, že aktivita policie je pro bezpečnost v dopravě klíčová.

obrázek
Zdroj: ČT24

Expert Šťastný: Zhoršujeme se

 „Ministerstvo samo přiznává, že se zhoršujeme. V regionu jsme nejhorší, ještě Polsko má špatnou image, ale to mělo vždycky,“ říká dopravní expert Robert Šťastný a srovnává Českou republiku se Slovenskem, které za posledních několik let udělalo výrazný pokrok a patří k dopravně nejbezpečnějším zemím, přestože silnice i vozový park jsou podobně kvalitní.

Velkou důvěru ve změnu k lepšímu Šťastný nemá, i přes podpis deklarace. „Realita ukazuje, že se o tom více mluví, než se činí. Národní strategie funguje už několik let a má stejný cíl. Neplní se,“ konstatuje. „Tato vláda si dala do koaliční smlouvy a do programového prohlášení, že výrazně sníží počet mrtvých, a zatím šly po oba dva roky počty mrtvých nahoru,“ dodává.

S ministrem Ťokem souhlasí, že aktivita dopravních policistů je důležitá. „To, že řidič ví, že každým momentem může být kontrolován, je nejlepší prevence. Není cílem dávat pokuty, ale vytvořit takové prostředí, že člověk si nechce dovolit přestupek spáchat,“ soudí Šťastný a hovoří o nutnosti společenské podpory postihování neukázněných řidičů.

Největší problém podle něj spočívá v tom, že přestože policie přestupky mnohdy zdokumentuje, řada lidí jim nakonec unikne. „Na našich silnicích jezdí řada řidičů, kteří opakovaně páchají přestupky a neví se to o nich. Mají pocit beztrestnosti a pak se chovají tak, jak se chovají,“ tvrdí.

  • Vloni na českých silnicích zemřelo podle policejních statistik přes 660 lidí, což je ve srovnání s předchozím obdobím nárůst o čtyři desítky. Počty úmrtí na tuzemských silnicích vytrvale klesaly od roku 2008, tento trend se ale zastavil v roce 2014. Zatímco v roce 2013 bylo obětí 583, další rok se bilance zvýšila na 629.

Ťok: Blokovat Komisi chce 15 zemí

Krom toho se v rámci V4 diskutovalo o plánu zakázat přespávání v kamionech. Profesionální řidiči mají nakázané během týdne strávit alespoň 45 hodin odpočinkem, aby na silnicích nebyli unavení. Mnozí z nich tráví vymezený čas v kabině svého vozu. Především Francie a Belgie tlačí na Evropskou komisi, aby takové praxi zamezila, návrh našel podporu i v Německu či ve Švédsku.

Kromě bezpečnosti a sociálních aspektů se hlavní argument pro zákaz nocování v kabinách nákladních vozů opírá o termín sociální dumping. Řidiči z východu Evropy mají nižší platy než jejich kolegové ze západu a východoevropští dopravci tak konkurují dražším západním firmám.

Podle některých ale není skutečným důvodem takového opatření snaha zvýšit bezpečnost a boj proti dumpingu, ale zamezení volného pohybu osob a zboží. „My se proti tomu chceme výrazně vymezit,“ tlumočil postoj V4 český ministr dopravy.

Podle Ťoka se k deklaraci Visegrádské skupiny chce připojit dalších 11 zemí, jež se zákazem přespávání řidičů v kabinách rovněž nesouhlasí. „Tím pádem bychom vytvořili blok patnácti zemí, které podepíšou stejné prohlášení,“ uvedl Ťok s tím, že dokument by měl být předán Evropské komisi na červnovém zasedání ministrů dopravy v Lucemburku.