Prahu a Drážďany má spojit vysokorychlostní železnice. Součástí bude tunel vedoucí pod Krušnými horami. Trať by ale měla být hotova až v roce 2030.
Vysokorychlostní trať zkrátí cestu do Drážďan na hodinu. Krušné hory provrtá tunel
Česko a Sasko se dohodly na společném vybudování vysokorychlostní železnice. Vznikne tak i tunel pod Krušnými horami, bude dlouhý 26,5 kilometru, z toho 11,4 kilometru na české straně. Sloužit bude osobní i nákladní dopravě, cestu z Prahy do Drážďan zkrátí z dnešních více než dvou hodin na hodinu. Zároveň se tak zvýší kapacita pro nákladní dopravu, sníží hluková zátěž a dopravní zatížení v labském údolí.
Změna se zdá nezbytná, kapacita současné železniční tratě podél Labe bude v krátké době podle odhadů odborníků vyčerpána. „Pohraniční stanice Děčín/Bad Schandau je co do železničního provozu nejvytíženější v Česku a patří i mezi nejvytíženější v Německu. Nedávno dokončená studie potvrdila, že vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan potřebujeme.“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Náklady na stavbu se odhadují v řádech desítek miliard korun. Finance ale nejsou podle Ťoka problém. „Peníze vezmeme ve státního rozpočtu, v evropských rozpočtech, z peněz bych strach neměl. Pro Česko je důležité, že ho nebudou vysokorychlostní tratě obcházet,“ zdůraznil Ťok.
V Německu se projekt posuzuje v rámci plánu spolkových dopravních cest. „Předpokládáme, že v létě budou k dispozici výsledky analýzy. Pak bude projekt předložen spolkovému sněmu a do konce roku 2016 bychom měli mít jistotu, že byl projekt schválen,“ uvedl saský ministr hospodářství Martin Dulig.
Blízko k západoevropským vysokorychlostním tratím
Drážďany jsou navíc pro napojení české železnice na vysokorychlostní tratě, kde vlaky jezdí rychlostí přes 200 km v hodině, nejlepší volbou, protože rameno západoevropských vysokorychlostních tratí je zde nejblíže k České republice.
- Z Drážďan vede železniční spojení do Lipska, kde mohou vlaky jet v určitých místech až 230 kilometrů v hodině. Podobnou rychlostí se z Lipska cestující dostanou do Berlína.
- Některé tratě v Německu ale umožňují i rychlost k 250 kilometrům v hodině, například mezi Berlínem a Wolfsburgem nebo Stuttgartem a Mannheimem.
- Některá železniční spojení jsou uzpůsobena i pro 300 kilometrů v hodině - část úseku mezi Norimberkem a Mnichovem nebo spojení Kolína nad Rýnem s Frankfurtem.
Železniční spojení mezi Prahou a Drážďany, které vede po koridoru podél Labe, nyní měří 196 kilometrů. Nová trať bude dlouhá 140 kilometrů. Z Drážďan do Ústí v současnosti cesta trvá 65 minut, po vysokorychlostní trati to bude 25 minut. Z Ústí do Prahy teď cestující jezdí vlakem 70 minut, po nové trati to bude 27 minut. Vlaky by z Drážďan do Ústí mohly jezdit rychlostí až 230 kilometrů v hodině a z Ústí do Prahy až 350 kilometrů v hodině.
V Ústí je plánován nový terminál na západním nádraží, protože pro novou vysokorychlostní trať směrem z Ústí do Prahy se počítá jen s osobními vlaky. V původních plánech přitom měly Ústí nad Labem minout. „Děláme vlaky pro lidi, je potřeba, aby zastavily tam, kde lidi bydlí. Dneska se ukazuje, že zastavení toho vysokorychlostního vlaku není takový problém,“ řekl Ťok.